Güven oluşturma ve ölçme: Backlinkler

güven oluşturma backlinnk

SEO’da üzerinde dikkatle durduğumuz, içerikten sonra en büyük sıralama sinyallerinden biri olan backlink konusu her zaman karmaşık, zor ve riskli bir SEO uygulaması olmuştur.

Hemen her SEO bloğunda bir backlink’in nasıl olması gerektiği hakkında bilgiler bulunabilir. Ancak, “kaliteli backlink”, “alakalı backlink”, “domain değeri yüksek siteden gelen backlink” tam olarak nedir? Nereden bulacağız bu değerli ve doğal bağlantıları?

Bağlantı vermenin genel tarifini sanırım hepimiz biliyoruz. Genelde backlink, bir web sayfasındaki içeriğe referans olmaktır ve anlaşılabilmesi için her bir referansın 1 oy gibi düşünülebileceği söylenir. Bu açıklama oldukça yüzeyseldir.

Bu oylama sistemi, herhangi bir seçimde oy kullanmak gibi tarif edilirse eksik kalır. Basit bir örnekle kıyaslayalım; bir bilim adamının siyasi seçimlerde kullandığı 1 oyun 10 oy sayıldığını, buna karşın bir hükümlünün oy kullanma hakkının olmadığını ya da eğer kullanırsa oy verdiği kişinin oylarının azaldığını düşünebiliriz. Google’ın demokrasi anlayışı buna benzer :).

İsterseniz öncelikle konunun teknik tarafını inceleyelim; sonrasında tecrübelerimi anlatacağım.

Güven oluştur ve ölç

Backlinklerin birincil özelliği güven unsuru olmalarıdır ve ayrıca arama motorlarının tarama ve ilişkilendirme faaliyetlerine yardımcı olurlar. İnternetteki bağlantı aktivitelerini Google’a benzer bir biçimde izleyip değerlendiren uygulamalar vardır. Bu uygulamaları takip ederek bağlantılarımızın niteliği hakkında bir sonuç çıkarmaya çalışırız.

MOZ ve Ahrefs gibi SEO araçları bağlantı metrikleri algoritmasına dayalı olarak bir sayfanın ve alan adının arama motorlarındaki sıralama potansiyelini tahmin eder. Aşağıda MOZ ile test edilmiş bir web sitesinin link değerlerini görüyorsunuz.

moz da pa - Güven oluşturma ve ölçme: Backlinkler

PA (Page Authority): URL Derecelendirmesi anlamına gelir ve doğrudan faktör oluşturan tek bir URL’nin gücüdür .Web sitesindeki herhangi bir sayfanın sıralanma potansiyelini ölçer.

DA (Domain Authority): Alan Adı Derecelendirmesi anlamına gelir ve tüm backlink profilini dikkate alarak bir web sitesinin genel otorite puanıdır. Bir alan adının, diğer alan adlarına göre sıralama potansiyelini tahmin eder. Rakiplerinizin üzerinde sıralanma olasılığınızı karşılaştırmak için kullanılır.

Linking Domains: Sitemize bağlantı veren farklı URL’lerin sayısıdır.

Teknik olarak, daha yüksek bir DA’ya sahip siteden gelen bağlantı, daha düşük DA’ya sahip bir siteden gelenden daha etkilidir.

Yüksek DA (Ahrefs için DR) bağlantısı bize daha hızlı sıralama artışı sağlamalıdır ve yüksek PA(Ahrefs için UR) bağlantısının sitemizin zaman içinde yetkisini artıracağı düşünülmektedir.

Yüksek otoriteye sahip sayfalardan backlink geldiğinde, web sitemizin insanların güvenebilecekleri bir kaynak olduğunu Google’a göstermiş oluyoruz.

Backlink ölçen araçlar

Backlink denetleyici araçlarda bağlantıların hangi özelliklerine dikkat etmeniz gerekir?

  • Web sitenizle aynı dilde olmayan sitelerden gelen bağlantılar toplam bağlantıları %25’ini aşmamalı.
  • Otorite puanı, yani DA veya UR değeri çok düşük olmamalı
  • Herhangi bir anahtar kelimeye yani çapa metinden gelen linkler toplam bağlantıların %10’undan fazla olmamalı.
  • Bağlantıların geldiği çapa metinler alakalı mı?
  • Sponsor linklerinize “nofollow” ve “sponsored” nitelikleri eklenmiş mi?
  • Tüm web sayfalarını onaylayan genel dizinlerden gelen link var mı?
  • Hangi sayfalarınıza daha çok bağlantı verilmiş ve bu sayfalar organik trafik alıyor mu?

NoFollow ve DoFollow Nitelikleri

Bu nitelikler bağlantıların neden verildiği ile ilgili tanımlamalardan iki tanesidir.

“Link” öğesi, HTML belgeniz ile harici bir kaynak arasında bir bağlantı oluşturur. NoFollow veya DoFollow olarak belirlenen “Rel” niteliği, iki belge arasındaki ilişkiyi belirtir. Arama motorları, sayfanın nasıl endeksleneceğini veya görüntüleneceğini belirlemek için ‘rel’ özelliğindeki bilgileri de kullanabilir.

“DoFollow” olarak ifade edilen nitelik için herhangi bir “rel” etiketi kullanılmaz.

“Rel” kullanımına bir örnek:

# NoFollow Bağlantı
<a href="https://google.com" rel="nofollow"> Bağlantı Metni </a>

# DoFollow Bağlantı
<a href="https://google.com"> Bağlantı Metni </a>

Diğer Rel Nitelikleri

Rel EtiketiAçıklama
alternateMevcut belgenin alternatif temsillerini verir.
canonicalGeçerli belge için tercih edilen URL’yi verir.
authorMevcut belgenin veya makalenin yazarına bir bağlantı verir.
external Başvuru yapılan belgenin geçerli belgeyle aynı sitenin bir parçası olmadığını gösterir.
helpKonuyla yakından ilgili bir yardım bağnatısı sağlar.
nofollow Geçerli belgenin orijinal yazarının veya yayıncısının link verilen belgeyi onaylamadığını gösterir.
search Geçerli belge ve ilgili sayfaları arasında arama yapmak için kullanılabilecek bir kaynağa bağlantı verir.

Tüm “Rel” Nitelikleri

Link Oluşturma Aracı (Doğru “rel” niteliği ile backlink oluşturun.)

Doğal backlink nedir?

Şimdiye kadar duyduklarımızı bir süreliğine kenara bırakalım ve sadece mantığımızla bir cevap arayalım. Bir web sitesi, sayfalarımızdan birine link verdiğinde, bu linki kaliteli yapacak olan ne?

Diyelim ki web sitemde iPhone satıyorum ama tamir yapmıyorum. Yeri geldiğinde, bu konuda iyi olduğuna inandığım bir web sitesine yönlendiriyorum. iPhone satmakla iphone tamir etmek aynı şey değil ama alakalı ve doğal bir yönlendirme.

Örnekle anlatalım: anahtar kelimemiz “iphone tamircisi” olsun. Bu anahtar kelime için sıralamamızı arttıracak en alakalı siteler hangisi? Tabii ki “iphone tamircisi” yazdığımızda en üstlerde sıralananlar, yani rakipler, ancak rakipleriniz size niçin link versin? Bu pek muhtemel bir durum değil, bu nedenle alaka konusuna farklı bir bakış açısı getirelim.

Rakipleriniz size neden link versin?
Rakiplerinizden link almanız pek mümkün değildir. Peki içeriğimle en alakalı sitelerden link alamıyorsam nereden alacağım?

Backlink bulmanın basit bir cevabı yok. Her yerde bahsedilen, konuk yazarlık, yorum link, profil vesaire bildik tavsiyelerde bulunmayacağım. Çünkü zaman içinde bir bağlantının hangi yollarla alındığı değil, gerçek bir nedene dayandırılmasının önemli olduğunu farkettim.

Bağlantının bize faydalı olabilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerektiğini net biçimde ortaya çıkarmalıyız. Bence sezgilerimiz Ahrefs veya MOZ’dan daha güçlüdür.

Bağlantının sahip olması gereken iki temel özellik:

  1. Linkin geldiği sayfanın otoritesi + içeriğin kalitesi + niyet
    Linkin geldiği sayfanın otoritesi ve linkin gelme nedeni olan anahtar terimin o sayfada ne aradığı. Buradaki otorite Google’ın yetki ve güven sinyallerinden oluşturduğu puanı ifade eder.
  2. Sitenizin otoritesi + içeriğin kalitesi
    Link verilen sayfamızın otoritesi ve linkin gelme nedenini ne kadar karşıladığı. Buradaki başarı karşılıklı bir fayda üretir.

Soru: Gelen backlink içeriğimin kalitesine göre iş yapıyorsa neden ihtiyacım var? Kaliteli içerik backlinkten daha değerli değil mi?

Cevap: Evet daha değerli, ancak aynı konuda birçok kaliteli içerik olabilir. Bu durumda Google güven sinyali arar ve bu sinyallerin önemli bir kısmını backlinkler sayesinde toplar. Backlink’i puan durumu eşit olan iki futbol takımından birinin gol averajı gibi düşünebiliriz. Daha fazla gol atan takım daha iyi olmalıdır.

Bağlantı konusunu normal hayatta çevre edinip, işimizi çok iyi yaparak tavsiye edilmek gibi düşünmek zorundayız. Bence, sayfamızı beğenip tavsiye eden insanların yorumlarından, paylaşımlarından daha mükemmel backlink olamaz.

Backlink Testi

Bir süre önce yaptığım bir testi sizlerle paylaşayım. Ücretsiz blog sitelerinden birinde, 2000 kelimelik oldukça kaliteli olduğunu düşündüğüm, informativ bir içerik paylaştım. Sitede benzer konularda 50 tane kadar daha içerik bulunuyordu. Sonra şu popüler web master forumlarından birinde satılan hizmetler ile 400 kadar backlink gönderilmesini sağladım. Ne oldu bilin? hüsran.. ilk 20’de olan sayfa bir ay içinde ilk 100’den çıktı ve devamında ilk 500’de görünmez oldu.

Dahası var; makalede bana ait 3 farklı siteye çapa metinden link çıktım. 45 gün içinde bu sitelerin her biri, çapa metindeki anahtar kelimelerde ciddi sıralama kaybetti. Zararın daha da genişlemesini önlemek için bloğu komple sildim.

Ücretli backlink satın alma işinden kesinlikle uzak durulması gerek. Link sattığı tespit edilen bir web sitesinden gelen bağlantıların değeri ortadan kalmaktadır. Ayrıca zaten artık işe yaramıyor ve bu kadarıyla da sınırlı değil. Tespit edildiğinde kesinlikle bir ceza söz konusudur.

Disavow Geri Bağlantı Reddetme

SEO’ya ilk adım attığınız dönemlerde backlink konusuna doğru yaklaşmamış, ya da birileri web sitenize spam baklinkler göndermiş olabilir. Böyle bir durumda bağlantıları reddetmek için Google’ın sunduğu Disavow aracını kullanabilirsiniz.

Disavow bağlantı reddetme aracının kullanımı gayet basittir. Öncelikle spam olduğunu düşündüğünü bağlantılarınızın bir listesini çıkarın. Bir metin dosyası açın ve aşağıdaki gibi sıralayın.

#Alan adından gelen tüm bağlantıları reddetmek için alt alta sıralayın---
#domain
domain:abc.com
domain:def.com
..........

#Alan adından gelen tüm bağlantılar yerine sadece belirli bir sayfadan gelen bağlantıları eddetmek için aşağıdaki gibi sıralayın. --

#url
url:abc.com/vesaire
url:def.com/vesaire
................

Metin dosyanızı “disavow.txt” adıyla kaydedin ve kapatın.

Google Bağlantı reddetme aracına gidin. Bağlantıları reddetmek istediğiniz alan adı Arama Konsoluna ekli olmalıdır. Açılır menüden ilgili web sitesini seçin ve “BAĞLANTILARI REDDETME” butonuna basın.

disavow - Güven oluşturma ve ölçme: Backlinkler

Açılan sayfada bağlantıları reddetmenin sıralamanızı etkileyebileceği uyarısı çıkacaktır. “Bağlantıları Reddet” butonuna tıklayın ve devam edin.

baglanti reddet 1024x207 - Güven oluşturma ve ölçme: Backlinkler

Oluşturduğunuz disavow.txt dosyasını yükleyebileceğiniz bir pencere açılacak. Eğer daha önceden bir dosya yüklediyseniz indirip kontrol edin ve gerekli olduğunu düşünüyorsanız eski dosyadaki alan adlarını yeni dosyanıza ekleyin.

disavow yukleme - Güven oluşturma ve ölçme: Backlinkler

Herhangi bir hata alırsanız önce satırlarınızı, söz dizimini kontrol edin. Sorun devam ederse disavow.txt dosyanızı notepad++ veya Sublime gibi bir editörde açıp UTF8 olarak tekrar kaydedin.

Sonuç

Google’ın backlink konusunda katı kuralları olduğunu unutmayın. Hiçbir koşulda anlamsız ve ücretli linkler satın almanızı tavsiye etmem. Paravan site, footer backlink, ücretsiz backlink programları, otomatik backlink vb. doğal olmayan tüm bağlantılar önünde, sonunda zararlı veya en azından yararsız hale gelecektir.

Her tür web sitesinin başarısı için en fazla fayda sağlayacak baklinkler, insanlara yardım ederek popülerleşmenin bir sonucu olarak, başkaları tarafından oluşturulan backlinklerdir.