Google Analytics Nedir, Nasıl Kullanılır?

Google’ın Analytics uygulamasından web siteleri hakkında edinilebilecek birçok bilgi var. Birçok işletme bu verileri kullanır ancak pek iyi değerlendiremez. Verilerinizi analiz etmiyorsanız, işinizi büyütmek için önemli fırsatları kaçırıyorsunuz demektir. Bu yazı, Google Analytics’i kullanmaya başlamak için size yardımcı olabilir.

İster bir bloğunuz isterse bir web siteniz olsun, kişisel veya kurumsal kullanım için Google Analytics’in nasıl kullanıldığını bilmek çok faydalı olacaktır.

Google Analytics’in cevaplayabileceği sorulardan bazıları:

  • Web sitenizi kaç kişi ziyaret ediyor?
  • Ziyaretçilerin konumu nedir, nerede yaşıyorlar?
  • Ne tür bir cihazdan giriş yapıyorlar?
  • Hangi web sitelerinden trafik alınıyor?
  • Hangi pazarlama taktikleri en çok trafik çekiyor?
  • Hangi sayfalar daha popüler?
  • Kaç ziyaretçiyi potansiyel müşteriye veya müşteriye dönüştü? Dönüşüm yapan ziyaretçiler nereden geldi, websitesini nasıl buldu?
  • Web sitesinin hızı nasıl artar?
  • Ziyaretçiler en çok hangi içeriğini seviyor?

Öncelikle, bir Google Analytics hesabına ihtiyacınız olacak . Gmail, Google Drive, Google Takvim, Google+ veya YouTube gibi diğer hizmetler için kullandığınız Google hesabınızı kullanarak Google Analytics üzerinde oturum açabilirsiniz.

Google analytics hesabınızı kendi gmail veya GSuite hesabınızda oluşturun. Web Tasarımcı veya SEO Uzmanlarına dilediğiniz düzeyde erişim vererek destek alın.

Google Analytics blogunuza nasıl yardımcı olabilir?

Neyin görüntülendiğini ve neyin görünmediğini bile bilmiyorsanız blogunuzu geliştirmek çok zordur. Trafiğinizi büyütmek için ziyaretçi kitlenizi ve davranışlarını anlamanız gerekir. Analytics, birçok farklı bilgi toplama fırsatı sunar. Sıfırdan başlamak ve Google Analytics’i öğrenmek biraz zor görünebilir ancak böyle hissetmek için hiçbir neden yoktur.

Yapabileceğiniz en iyi şey, bunun genel amaçlı bir program olduğunun farkına varmak ve tüm özelliklerin herkes için geçerli olmayacağını anlamnızdır. Sizin için önemli olan metrikleri belirledikten sonra veriler gözünüze daha tanıdık gelecektir.

Google Analytics tam olarak ne yapıyor?

Peki, Google Analytics gerçekte ne tür veriler toplar? En temel seviyede ziyaret saati, görüntülenen sayfalar ve sitede harcanan süre hakkında veri toplar. Ayrıca kullanıcının nereden geldiği ile ilgili ayrıntıları da izler.

Google Analytics, kullanılan web tarayıcısı, kullanılan işletim sistemi, IP adresi, Flash sürümü, Javascript desteği ve hatta ekran çözünürlüğü ve ekran rengi işleme yeteneği gibi şeyleri de izleyecektir. Ayrıca, belge indirme, videolara tıklama, harici sitelere giden bağlantılarda tıklama ve siteye özgü bileşenlerle etkileşim gibi daha gelişmiş veri toplama işlemleri yapmak için programı özelleştirebilirsiniz.

Kontrol panelini tanıyın

Yapılması gereken ilk şey, gösterge panosunu incelemektir. Ana işlevler işleviniz ekranın sol tarafındadır. Sekiz seçenek göreceksiniz: panolar, kısayollar, gerçek zamanlı, kitle edinme, davranış ve dönüşümler.

Google Analytics Panel Görünümü

Başlangıçta odaklanmanız gereken, ziyaretçiler, satın alma ve davranıştır, şu an için gerisini düşünmeyin. Bu üç seçenek, web sayfanızı kimin ziyaret ettiğini, nereden geldiğini ve hangi sayfalara zaman ayırdıklarını daha iyi anlamanıza yardımcı olur.

Sitenizi endüstri karşılaştırma ölçütleriyle karşılaştırın

Google Analytics ile, işinizi karşılaştırmak için kıyaslama noktası olarak kullanmak üzere 1600’den fazla sektörden gelen veriler parmaklarınızın ucunda. Bu paha biçilmez bilgilere erişmek için yapmanız gereken tek şey kendi verilerinizi paylaşmak. Yönetici’yi tıklatarak başlayın, ardından Hesap’ın altında, Hesap Ayarları’nı seçin ve Kıyaslama yazan kutuyu işaretleyin ve Kaydet’e tıklayın. Soldaki panele gidin ve İzleyici’yi seçin. Şimdi Karşılaştırma’yı seçebilir ve görmek istediğiniz kıyaslama türlerini seçebilirsiniz.

Google Analytics Sektör Karşılaştırma

Hangi sayfaların optimizasyona ihtiyacı olduğunu bulun ve iyileştirin

Sayfaların her birinin, hemen çıkma oranı, sayfada kalma süresi ve dönüşüm oranları ile ilgili raporu görmek için Google Analytics açılış sayfası raporunuzu ve ardından sol tarafta, Davranış ve Site İçeriği’ni tıklayın.

site içeriği

Açılış Sayfaları’nı seçip bunları hemen çıkma oranına, site içi ortalama süreye ve dönüşüm oranına göre sıralayın. Hangi sayfaların sorun yaşadığını öğrendikten sonra, rakiplerinizin reklamlarını ve Google Ads reklamlarınızda kullandığınız anahtar kelimeleri kullanarak alaka düzeyini optimize edin. Sayfa yükleme hızınızı optimize etmek için GTMetrix gibi araçlar kullanabilirsiniz.

Kitleniz

Bu raporlar size ziyaretçileriniz hakkında bilmek istediğiniz her şeyi anlatır. Bunlarda, ziyaretçilerinizin yaşı ve cinsiyeti (Demografi), genel ilgi alanları (İlgi alanları), nerede oldukları ve hangi dilde konuştukları, hakkında raporlar, web sitenizi görüntülemek için kullandıkları teknolojiyi görebilirsiniz.

Özellikle belirli bir coğrafi bölgeyi hedefliyorsanız ziyaretçilerinizin nereden geldiğini bilmek, çok yararlı olabilir. Ziyaretçilerinizin çoğunun belirli bir şehirde bulunduğunu öğrenir ve araştırırsanız ne kadar fark edeceğini düşünün? Yazma biçiminizi ve reklamcılık biçiminizi değiştirmez mi? Şehir bazlı rapor için Kitle’ye, sonra Coğrafya’ya, sonra Konum’a gidin.  Şehir ve Ülke bazlı görmek için üstteki tabları kullanın, ancak kontrol edebileceğiniz başka veriler de var.

google analytics nedir 4

Kullanıcılarım siteme nasıl erişiyor?

İnsanların web sitenize erişmek için ne tür cihazlar kullandığını biliyor musunuz? Google kısa süre önce mobil cihazlarda masaüstünde olduğundan daha fazla kişinin aradığını açıkladı.  Siteniz mobil kullanıcılar için de verimli çalışıyorsa ne ala, çünkü zaman geçtikçe bu eğilim daha önemlihale geliyor. İnsanların sitenize nasıl eriştiğini öğrenmek için, Kitle’ye, sonra Mobil’e, ardından Genel Bakış’a gidin. Cihazlae bölümünü seçerseniz, hangi aygıtların kullanılmakta olduğunu görebilirsiniz.  Sayfanızın mobil platformlarda ne kadar iyi performans gösterdiğini görmek için Google Search Console Mobil Testini kullanabilirsiniz.

Hangi kaynaklar bana trafik gönderiyor?

Hangi web sitelerinin size trafik yönlendirdiğini gösteren genel bir bakış için Edinme, Tüm Trafik ve ardından Kanallar’a gidin. Farklı web trafiği kategorilerinin bir listesini göreceksiniz. İlki, organik arama, yani normal bir arama sonucunu tıklayarak gelen ziyaretçileri gösterir. Ücretli arama, bir Google Ads kampanyalaından yönlendirilen trafik anlamına gelir.

Sosyal’i tıklatarak hangi sosyal medya kaynaklarından trafik aldığınızı gösteren raporu görebilirsiniz. Yönlendirme, başka bir web sitesindeki bağlantıya tıklayarak size gönderilen trafiktir. Doğrudan trafik raporu, web sitenizin adresini direk web tarayıcılarına yazarak veya bir kısayola tıklayarak gelen ziyaretçileri gösterir. Genellikle yüksek miktarda doğrudan trafik, sağlam ve tekrarlı bir kullanıcı tabanı oluşturduğunuz anlamına gelir.

PPC kampanyaları hakkında daha fazla bilgi edinmek için Google Analytics’i AdWords’e bağlamalısınız. Arama trafiği hakkında daha fazla bilgi edinmek için Google Web Yöneticisi Araçları’na bağlayabilirsiniz.

Spam Trafiğini Google Analytics’ten Kaldırma

Yönlendirilen spam trafiğini önlemenin en kolay yolu, belirli kaynaklardan gelen trafiği engellemenize yardımcı olabilecek filtreler oluşturmaktır. Belirli bir siteden gelen spam trafiği tespit ettikten sonra, URL’lerini engelleyebilirsiniz, böylece Google Analytics panonuzda o siteden gelen sahte isabet göremezsiniz.

Ancak, yeni spam siteleri görünmeye devam edecek. Bu nedenle, spam bağlantılar için Google Analytics raporlarını sık sık kontrol etmeli ve bunları engellemelisiniz.

Belirli alan adlarını engellemek için Google Analytics’te filtreler oluşturabilir veya etki alanınızın kök dizinindeki .htaccess dosyanız üzerinden engelleyebilirsiniz.

Sonuç

Google Analytics’te bir sürü faydalı bilgi var. İster bir firma sitesi işletiyor, ister blogunuzdaki trafiği artırmaya çalışıyor olun Google Analytics size yardımcı olabilir. İlk başladığınızda karmaşık bir program gibi görünebilir, ancak hangi ölçümle ile ilgilendiğinizi biliyorsanız kolayca anşılabilir.

Google Analytics Resmi Sayfası

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Web Siteniz Arama Motorlarında Neden Görünmüyorİşte kontrol listesi ve kaynaklar (PDF)

Google’da risk almadan, daha iyi sıralama almak için ihtiyacınız olan Kontrol Listesi ve Kaynaklar PDF dosyasını eposta adresinize gönderin.