SEO Süreci: Optimizasyon Adımları Neler?

SEO Süreci başladığında yapılması gereken ilk şey hedefi belirlemektir. Amaç olmadan ne yapmamız gerektiğini asla bilemez, sağda solda duyduğumuz, beynimizin web sitelerinden, videolardan topladığı bilgi karmaşasında kayboluruz.

İnsanlar umut olmadan hayatta kalamazlar. Biyolojimiz gereği sinir sistemimizin yüklendiği dürtülerden ayrı olarak, yaşamak için bir nedenimiz olmadığında kısa sürede sadece beslenme, barınma ve cinselliğin önemli olacağı hayvansal bir varoluş düzenine döneriz. SEO sürecinde de web sitemize bu açıdan bakmalıyız. Bir web sitesinin arama motorlarında daha görünür olmasını istiyorsak, bu görünürlüğü elde ettikten sonra aldığımız trafikle ne yapacağımızı her bir ayrıntısına kadar planlamış olmamız zorunludur. Amacı net olmayan optimizasyon süreçlerinin amacı olan bir kullanıcıya hizmet etmesi pek olası değildir.

Tüm internet, dünya çapında çok güçlü otoritelerin kontrolündedir. Google bunlardan bir tanesidir. Dijital dünyadaki tüm veriyi elinde tutmaya çalışır ve bunu büyük ölçüde başarmıştır. Şu anki interneti kullanma biçimimiz onların eseridir. Diğer yandan tüm internetin onlar için çalışmak zorunda kaldığı da doğrudur. Her iki aforizma da geçerlidir ve döngünün farklı aşamalarını tamamlar.

İşletmelerin SEO’ya yaklaşımlarındaki en yaygın hata web sitelerini çabuk kazanç elde etme makinesi olarak görmeleridir. İnternette hedef kitle çok daha geniş olduğundan getirisi daha yüksek ve tatminkardır. Ancak, büyük bir öz güvenle, açıkça ifade edebilirim ki, günümüzde bir işletmenin internet üzerinden iş yapması, geleneksel yöntemlerle iş yapmasından çok daha zordur; çünkü işin içinde bilim vardır, sanat vardır ve aşırı rekabet vardır.

Fortune 500 şirketlerini bilirsiniz. Her yıl dünyanın en iyi 500 şirketini seçerler. 1950’lerden günümüze kadar, Fortune 500 listesine girmiş olan şirketlerin %63 artık yok. Batmış, birleşmiş, ya da adı değişmiş. Bu şirketlerin arasında Türkiye’den sadece 1 veya şirketin girebildiğini de ayrıca belirteyim.

Daha da enteresan bir bilgi: 2017 yılında doğan çocukların %65’nin büyüdüklerinde yapacakları işler henüz keşfedilmedi! Fazla hızlı değil mi? Konuyu biraz dağıldı ama beni anladığınızı umuyorum. Dijital pazarlama bir uzmanlık alanından ziyade ticaret yapmanın tek yolu haline geliyor. SEO ve dijital pazarlamanın hemen her bileşeninin tüm işletmeler tarafından en iyi şekilmesi zorunludur.

Bu yazı arama motorlarındaki görünürlüğünü artırmak isteyen ve SEO hakkında az bilgisi olan işletme sahipleri için bir başlangıç rehberi olabilir. SEO (Search Engine Optimization) yani arama motoru optimizasyonu, çevrimiçi iş yapmak için öğrenilmesi gereken ilk konudur.

Temel Optimizasyon Adımları

SEO sürecinde, sabırla stratejilerinize bağlı kalarak yapılacak çok iş vardır. Tüm SEO sürecindeki adımları kendi kendinize tamamlamanız da mümkündür.

Web sitelerinin arama motorları kullanıcılar için optimizasyonunda tüm süreç birlikte çalışır, bir planınızın ve rakiplerinize göre oluşturulmuş bir stratejiniz olmalıdır. Google’da iyi bir sıralama almak istiyorsanız aşağıdaki süreci tamamlamak durumundayız ve her şey tam olarak yapılmalıdır.

SEO kısaltması ile, web sitelerinin verimliliğini artırmak üzere yapılan birçok optimizasyon aynı anda ifade edilmiş oluyor. Bu süreçte, çalışmanın yapılacağı web sitesine göre değişen stratejiler nedeniyle de farklı yaklaşımlar da mevcut. Süreçteki adımları kısa açıklamalar halinde sıralamaya çalıştım. Sayfanın devamında her başlığın geniş açıklaması mevcut.

SEO hizmeti veren uzman ya da ajansların uyguladığı optimizasyon adımları, hizmet verilen kuruma göre değişiklik gösterse de, genel olarak şu başlıklar altında toplanır:

İçerik Kalitesi (Metin)
İçeriğimizin, yani sayfa metinlerin insanların okumak isteyebileceği, faydalanabilecekleri şekilde yazılmasıdır.

Araştırma (Anahtar Kelimeler)
İnsanlar genel olarak terimleri, isimleri, nesneleri bizim gibi ifade etmiyor olabilir. Hedeflediğimiz alanda kullanıcıların arama motorlarında hangi kelimelerle arama yaptıklarının araştırılması ve içeriğimizin bu anahtar kelimeler ve kök semantik kelimeler (LSI) ile optimize edilmesidir.

Düzenli Yeni İçerik Yayınlamak
Web sitesine yeni içerik girerek bilgi akışının sürekliliğini sağlamaktır.

Zengin Medya (Görsel, Video, İnfografik)
Web sitelerinde metinlere ek olarak resim, video ve infografikler yayınlanması.

Sorulara Cevap Olmak, Derinlik
İnsanların merak ettiği, öğrenmek istediği konuları derinlemesine açıklayan içerik oluşturmak.

Taranabilirlik
Web sitelerinin doğru yapılandırılması, arama motorları tarafından taranabilir olması.

Mobil Uyum
Tüm cihaz ekranlarında kullanıcılara zorluk yaratmadan görünebilen tasarımlar.

Yinelenmeyen İçerik
Yönlendirme ve kanonikal etiketler kullanılarak aynı içeriğin birden fazla endeklenerek arama motorları tarafından yinelenen içerik olarak etiketlenmesini önlemek.

Hız Performansı
Web sitesinin tüm cihazlarda hızlı açılmasını sağlayacak uygulamalar ve önlemlerin alınması.

SSL Güvenliği
SSL sertifikası kullanarak sitedeki tüm bağlantıları “https” protokolü üzerinden sağlamak.

Kalıcı Bağlantılar
Anahtar kelimelerin sayfa adreslerinde kullanılması.

Sayfa Başlıkları
Anahtar kelimelerin sayfa başlıklarında kullanılması

Meta Açıklamalar
Anahtar kelimelerin sayfa (meta) açıklamalarında kullanılması.

Yapısal Veri, Zengin Kartlar
Yapısal veri, şema işaretlemesi kullanarak arama sonuçlarına daha detaylı görünüm kazandırmak.

Başlıklar
H1-H6 başlıklarda anahtar kelimeleri kullanmak.

AMP, Hızlandırılmış Mobil Sayfalar
Mobil hız sorunu yaşanıyorsa AMP özelliğini kullanmak.

Otorite, Yetki
Web sitesine değerli bağlantılar (backlink) bulmak, içeriğin tanıtılması, paylaşılması.

Kullanıcı Etkileşimi
Ziyaretçilerin sayfada yeterince zaman geçirmesi için gerekli stratejiler, alınan önlemler.

İtibar
Web sitesinin aynı konseptle, sorunsuz bir şekilde uzun süre yayın yapması.

Doğru konumu hedeflemek
Belirli bir konumdaki kullanıcıları hedeflemek

Kullanıcı Deneyimi
Kullanıcıların web sitesinde geçirdikleri süreyi eğlenceli ve faydalı hale getirmek.

Geri gelen kullanıcılar
Web sitesini ziyaret eden kullanıcıların tekrar gelmelerini sağlamak.

Sesli Arama Optimizasyonu
İçeriği sesli aramalar için optimize etmek.

Yerel Uygulamalarda Hesap Oluşturmak
Google haritalar, Yelp gibi uygulamalarda ve firma rehberlerinde hesap oluşturmak, içerik paylaşmak.

Özetlendiğinde, bir SEO çalışmasının seyri bu şekilde. Buraya kadar olan kısmın, SEO’yu yeni araştırmaya başlayanlar için hızlıca göz atılabilecek bir bilgi kaynağı olmasını umuyorum. SEO sürecindeki adımlarla ilgili detaylı uygulama ve stratejiler için lütfen okumaya devam edin.

Blog Yazmak: İçeriğimizi oluşturan makaleler, tanıtım yazıları nasıl olmalı?

İşim tamamen SEO ile ilgili olsa da içerik yazmak benim için de kolay birşey değil. Çünkü blog yazmak için sürekli yeni şeyler öğrenmek, öğrendiklerimizi uygulamak ve edindiğimiz tecrübeleri iyi bir üslup ile ifade edebilmek gerekiyor. Kaliteli içeriğin ne olabileceğini kendi tecrübelerimle açıklamak istiyorum.

SEO ile ilgilenmeye başladığım ilk zamanlarda yazdığım makaleler genellikle yabancı kaynaklardan toparladığım notlar ve biraz da kendi yorumlarımdan ibaretti; ancak uzun vadede bu makalelerin SEO başarısını incelediğimde, tamamına yakınının kuru gürültüden başka bir şey olmadığını gördüm. Masraftan kaçmayıp 300 tane makale yazdıran ve binlerce dolar ödeyip her birine en yüksek DA sitelerden backlink alıp yine de sıralama alamayan şirketler biliyorum. Kendileri o 300 makalenin beş tanesini bile okumadılar, ama insanların okumasını beklediler.

Belirli bir döneme ait Google Analytics verilerini kontrol ettiğimde, sadece kendi tecrübelerime dayanan blog yazılarımın ilgi gördüğünü, en iyi hemen çıkma oranına sahip makalelerin bunlar olduğunu farkettim. Aklınızdan geçeni hisseder gibiyim: “Demek ki Google durumu farkediyor?” Hayır, Google ile ilgili değil, ziyaretçi hissediyor. Çünkü, eğer profesyonel bir metin yazarı değilseniz, internetten toparladığınız bilgileri birleştirip iyi bir üslupla ifade etmek, bir ahenk katmak çok zor, ama kendi tecrübelerinizi aktarırken bu otomatik oluyor. En azından benim açımdan durum bu şekilde.

Sonuç olarak, yazdığınız makalenin veya tanıtım yazısının beğenilmesini ve aramalarda ilk sıralarda görünmesini istiyorsanız sadece kendi tecrübelerinizle ilgili konuları tercih etmelisiniz. Bunun haricinde yapılacak şeyler, anlatacağınız konunun uzmanına danışarak yardım almak ya da profesyonel bir metin yazarı ile çalışmaktır.

Anahtar Kelime ve Semantik

Anahtar kelime araştırması en temel anlamda, insanların Google’da arama yaparken, aradıkları şeyi nasıl ifade ettiklerini keşfetmektir. Sıkıcı bir iş olsa da, yazımızla ilgili anahtar kelimeleri ve aylık aranma hacimlerini keşfetmek çok zor değildir. Doğru anahtar kelimeleri bulmak için birçok ücretsiz araç mevcut. Google Ads Anahtar Kelime Planlayıcısı, Keywordtool ya da Neil Patel’in Ubersuggest aracını kullanabilirsiniz. Ben genellikle Neil’in aracını kullanıyorum, tamamen ücretsizdir.

Kolay gibi değil mi? Anahtar kelimeleri bulduk, aylık aranma hacimlerini aldık, bitti mi? Hayır başlamadık bile! Çünkü bunu zaten herkes yapabiliyor. Bunun ötesinde ne var, anahtar kelimeleri nasıl seçeriz ve nasıl kullanırız?

Anahtar kelime araçları bize net bilgi vermez, bu noktada herhangi bir araç kullanmadan kendi kendimize araştırma yapmak zorundayız. Kendi metodum şöyle:

Öncelikle 8 tane anahtar kelime belirliyoruz.

  1. İki kelimeden oluşan yüksek hacimli, uzun vadede aranma hacmi dengeli.
  2. Üç ila beş kelimeden oluşan orta veya düşük hacimli (Yeni web siteleri düşük hacim tercih edebilir).
  3. İnformatif bilgi vaadeden soru anahtar kelime.
  4. İçeriğimizle bağlantı kurulabilecek, son zamanlarda popüler bir konuda, kısa vadeli.
  5. Anlattığınız konuyu tanımlayan, anafikir, uzun kuyruklu 5-7 kelime.
  6. Hedef kitlenize özel anahtar kelime, hacmi yüksek olmayabilir. (örn: sadece kadınlara hitab eden, onların kullanabileceği türden).
  7. Konum hedefli anahtar kelime. Belirli bir konumdaki kullanıcıları hedefleyin.
  8. LSI, Semantik anahtar kelime. Bunu biraz açalım:

LSI Anahtar Kelime Nedir?

LSI anahtar kelime, kendisiyle ilgili birçok anahtar kelimenin kök kelimesidir ve geniş bir konunun tüm dallarını tek başına hedefleyebilir. Yani kullanıcıların aradığı diğer anahtar kelimeler için de gösterilme potansiyeli yüksektir. LSI anahtar kelimeler ana anahtar kelimeleri destekler, arama motorlarına ve kullanıcılara daha güçlü bir bağlamsal bilgi vermede yardımcı olur.

Önemli bir detay ekleyelim; LSI anahtar kelime kendine bağlanan kelimelerin eş anlamlısı değildir.

LSI anahtar kelime nasıl keşfedilir?

LSI anahtar kelimeleri keşfeden LSIGraph gibi araçlar var, ama Türkçe desteklenmez. Dilerseniz kelimenin İngilizce’sinin LSI dallarını keşfedip tekrar Türkçe’ye çevirebilirsiniz, ancak Türkçe’nin kendine özgü semantiği olduğunu unutmayın. Bu nedenle kendimiz yaparsak daha iyidir. Şimdi düşünelim, koca bir yazıyı iki kelimeyle ifade edecek olsak, o kelime hangisi olurdu. Birden fazla seçebilirsiniz. Ancak ayrı ayrı araştıracağız. Bulduysanız alakalı gördüğünüzü Google’a yazın, aranma hacmi önemli değil.
(Bu araştırmayı en önemli, en yüksek hacimli anahtar kelimeniz için de yapabilirsiniz, ancak bana sorarsanız hacim değil, alaka derim.)

LSI kelime bulma
  1. Google’a bir anahtar kelime yazdığınızda metin kutusu aşağı açılır ve öneriler görünür. Bu önerileri not edin.
  2. Enter a basın ve bu kez sayfanın en altnda, “kullanıcılar şunu da aradı” başlığı altındaki kelimeleri not edin.
  3. Google Ads Anahtar Kelime Planlayıcısı’na yazın, “Anahtar Kelime Fikirleri” başlığı altındaki kelimeleri not edin. (Muhtemelen bunların çoğunu ilk 2 yöntemle buldunuz.)
2

Bulduğunuz kelimelerin bir kısmını, örneğin 1/3’ünü içeriğinizde üslubu bozmadan geçirmeyi başarabilirseniz, içeriğinizde geçmeyenlerin bir çoğu için de optimize etmiş olursunuz. LSI’nin bizim için anlamı ve faydası budur.

Unutmayın, sayfa metinlerini bu kelimelerle doldurarak anlamsal ilişkileri ve okunabilirliği zedelerseniz sitenize zarar verirsiniz. LSI anahtar kelimeler içeriğinizi yazarken kullanabileceğiniz, kullanıcı önceliğinden ödün vermeden, cümlelerinizi nazikçe iterek veya eş anlamlılarını bu kelimelerle değiştirerek şekillendirebileceğiniz bir klavuzdur. Daha da ileri gitmek isterseniz, Türkçe sözlükte, kelimelerin eş anlamlılarını bularak listenize ekleyin. Bulduğunuz her kelimeyi tekrar sorgulatarak yeni kelimeler bulun. İş biraz sezgisel, çok kitap okuyanların bu işi iyi yapabileceklerine inanıyorum.

Anahtar kelimeler ile bu kadar uğraşmaya değer mi?

Kesinlikle değer. Haftada bir makale yazmak yerine ayda 1 tane mükemmel makale yazın. Aradaki muhteşem farkı göreceksiniz. Makale çöplüklerinden sıyrılmanın tek yolu bu. Zaten konseptiniz belli ise bu tür araştırmaları sürekli yapmanıza gerek yoktur. Bir kez yapar ve anahtar kelime cephaneliğinize eklersiniz.

Düzenli içerik yayınlamak

Bir web sitesine taze içerik girilmediğinde veya en azından var olan içerik optimize edilmediğinde aramalardaki konumu gerileme eğilimine girer. Bu çok sık tecrübe ettiğim bir şey. Şahsen başka iş yapsam şöyle düşünürdüm; aslına bakarsanız SEO uzmanı olduğum halde öyle düşünüyorum :): “kardeşim ben işimi mi yapıcam oturup yazı mı yazıcam?, sitemizi güzelce yaptık, yayınladık, daha ne?”.

Çağımızda herkes bilgi bombardımanı altında, çok fazla bilgi üretiliyor, paylaşılarak sisteme dahil ediliyor – doğal olarak bir bilgi, başka bir bilgiye / bilgilere dayandığından, çabuk eskiyor ve yenileri ile yer değiştiriyor. Bu dinamizm, herkesi öğrenmeye, yeni şeyler bulmaya zorlamakta ve hatta sistem bunu doğal bir yasa haline getirmiş durumda.

Sonuç olarak, web sitenize, en azından ayda bir ziyaretçilerinize fayda sağlayacak türden yeni şeyler ekleyin. Bunun çevrimiçi görünürüğünüze gerçekten faydası var.

Zengin Medya: Resimler, Videolar, Grafikler

Bilgi kirliliği yüzünden, okumayı seven insanlar bile internette birşeyler okumak için yeterli sabır ve dikkat süresine sahip değil. Metin aralarında kullanılan resimler, kullanıcların dikkat süresini uzatmada ve okumaya teşvik etmede işe yarıyor. Bu konuyla ilgili istatistikler mevcut. Ayrıca bir konuyu video anlatımı ve grafiklerle ile daha fazla insana ulaştırmak mümkün. Görsellerle zenginleştirilmiş içeriğe Google daha fazla şans tanıyor. Bir makalenin standart arama sonuçlarına ek olarak, hem video aramalarında hem de görsel aramalarında görünür olması zaten kendi başına bir avantaj.

Uzmanlık alanlarında derinlemesine içerik

Eskiden bilgi pek kolay paylaşılmazdı, ancak günümüzde bilgi o kadar hızlı değişiyor ki saklamaya gerek yok. Uzman olduğunuz konularda, tüm detaylara değinerek insanlara yardım etmeye çalışırsanız mükâfatını trafik veya duruma göre dönüşüm olarak mutlaka alırsınız. 2 ila 3 bin kelimelik makalelerin performansının kısa makalelere göre daha iyi olduğu bilinmekte, birçok otorite tarafından da tavsiye edilmektedir.

Taranabilirlik: Arama Motoru Uyumluluğu

Taranabilirlik,, web sitenizin yapılandırılmasında kullandığınız teknoloji veya tekniklerin, arama motorlarının sitenizi taramasına ve doğru anlamasına engel olmaması anlamına gelir. Taranabilirlik web sitenizin performansı ile de ilgilidir. Çünkü Google gibi arama motorları her web sitesi için tarama esnasında belirledikleri bir kaynak ayırırlar. Buna tarama bütçesi adı veriliyor. Bu bütçe, Googlebot’un siteyi taramak için kullanabileceği eşzamanlı paralel bağlantıların yanı sıra, sayfaları getirmeler arasında beklemesi gereken süreyi temsil eder ve her web sitesi için farklıdır.

Tarama sağlığı: site bir süre boyunca hızlı yanıt veriyorsa tarama sınırı artar, bu da tarama için daha fazla bağlantı kullanılabileceği anlamına gelir. Site yavaşlarsa veya sunucu hataları dönerse, sınır düşer ve Googlebot daha az tarar.

Arama Konsolunu kullanarak Googlebot’un sitenizi taramasını azaltabilirsiniz. Ancak yüksek limitlerde ayarlamak tarama sınırını otomatik artırmaz. Google’ın belirlediği tarama hızı sınırına ulaşılmasa bile, endeksleme talebi yoksa, Googlebot’un etkinliği düşük olacaktır. Tarama talebini belirlemede popülerliğe dikkat eder ve url’lerin dizinlerde eskimemesini sağlamaya çalışır. Ayrıca, site taşıma gibi olaylar, içeriği yeni URL’lerin altında yeniden indekslemek için tarama talebinde bir yükselmeyi tetikleyebilir.

Düşük kaliteli çok fazla sayfaya sahip bir sitenin taranması ve endekslenmesi olumsuz yönde etkilenebilir. Düşük kalitede genel olarak, yinelenen içerik, oturum tanımlayıcıları, hatalar ve kötü niyetli, spam yazılımların bulaştığı sayfalar olarak tanımlanabilir.

Çok fazla link çıkışı yapmak, linkler “nofollow” olsa bile tarama bütçenizi etkileyebilir. Çünkü Google bir bağlantıyı tarayıp taramayacağına karar vermek için “rel” etiketini dikkate almaz. “Nofollow” olarak işaretlense de tarayabilir.

Bu yazı, sayfanın başındaki başlıkların her biri için devam edecek.
Görüşmek üzere, ziyaretçiniz bol olsun.

Bir SEO çalışmasında harcanan en değerli kaynak zamandır. Optimizasyonlar gerçekten zaman alıcıdır. Yeterli zamanınız yoksa, tamamen arama motoru optimizasyonuna odaklanmış bir SEO Uzmanı veya ajansla çalışmanız ya da en azından danışmanlık almanız size zaman kazandıracaktır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Web Siteniz Arama Motorlarında Neden Görünmüyorİşte kontrol listesi ve kaynaklar (PDF)

Google’da risk almadan, daha iyi sıralama almak için ihtiyacınız olan Kontrol Listesi ve Kaynaklar PDF dosyasını eposta adresinize gönderin.