SEO Nedir? Yeni başlayanlar için temel SEO Eğitimi

SEO, Arama Motoru Optinizasyonu (Search Engine Optimization), bir web sayfasını veya sitenin tamamını arama motorlarına uygun hale getirmek için optimize etmek ve arama sonuçlarında daha iyi konumlanmasını sağlamak için gösterilen çabaları ifade eden genel bir kavramdır.

SEO, Arama Motoru Optimizasyonu kavramının İngilizcesinin kısaltmasıdır. Bir web sitesini arama motorları ve kullanıcılar için optimize etmekle ilgilidir.

Başlıca SEO amaçlarını sıralarsak:

  • Web sitesinin arama sonuçlarında (SERP) daha iyi bir konumda sıralanmasını sağlamak, trafiğini, kullanıların sitede kalma süresini arttırmak.
  • SERP (arama sonuçları) algoritmalarını anlamak, kullanıcı trendlerini keşfetmek ve daha verimli dijital pazarlama kampanyaları oluşturmak.

Arama Motoru Çalışma Prensipleri

Arama motorlarının en önemli amacı, kullanıcılara en iyi, en faydalı sonucu, en kısa sürede göstermektir

  • Tarama (Crawling)Dizin Oluşturma (indeksleme) – Bir web sitesindeki sayfaları tarama ve belleğe alma işlemi. Bu görev, tarayıcı, örümcek veya bot denilen yazılımlar ile yapılır ve indekslenir. İndekleme, sayfayı ya da dökümanı en iyi tanımlayan kelimeleri belirleme ve ilgili dizelere bağlama işlemidir.
  • Alaka Düzeyi Hesaplama – Aranan kelime birden çok sayfada bulunabilir. Arama motoru bu sayfaların hangisinin daha alakalı, yetkili ve öncelikli olduğunu anlamak için algoritmasına dayanan bir hesaplama yapar.
  • İşleme (Processing) – Kullanıcılar bir arama yaptığında arama motoru bu sorguyu işler, sorgudaki anahtar kelimeleri algoritmalar sayesinde veritabanındaki dizine alınmış sayfalarla karşılaştırır.

Arama motorları, algoritmaları keşfedildikçe güncelleme yaparak daha adaletli konumlandırma yapmaya çalışırlar. Bu nedenle arama sonuçlarındaki konumunuz sizden veya rakiplerinizden kaynaklanan bir nedene bağlı olmasızın da değişebilir.

Taktikler, Metotlar

Her meslekte olduğu gibi SEO’da da kolay yoldan başarılı olmak için kabul edilemez yöntemler vardır.

White Hat SEO – Kabul edilebilir teknikler.
Black Hat SEO – Yönergeleri ihlal eden, kullanıcıları veya makineleri aldatmaya yönelik teknikler.

White Hat SEO

Bir SEO taktiği, aşağıdaki özelliklere sahipse White Hat SEO olarak kabul edilir:

  • Arama motorunun yönergelerine uygundur.
  • Kullanıcıyı aldatmaz.
  • Arama motorunun belleğine aldığı ve sonuçlarda gösterdiği içeriğin, kullanıcıya sunulan içerikle aynı olmasını sağlar.
  • Web sitesini arama motorları için optimize ederken, kullanıcıların ihmal edilmemesi gerektiğinin bilincindedir.
  • Web sitesinin kalitesini, içeriğin faydalı olmasını önemser.
  • Beyaz Şapka SEO teknikleri her zaman kazanır. Dürüstlük ziyaretçilerinizle aranızda kuracağınız bağı güçlendirir ve bir arama motoru için bu bağ en güçlü sıralama faktörüdür.

Spamdexing (Siyah Şapka SEO)

SEO çalışmaları, aşağıda ifade edilen özelliklerdeyse, Spamdexing veya Black Hat Seo olarak tanımlanır:

  • Arama motoru yönergelerini ihlal ederek botları aldatan sıralama iyileştirmeleri yapmak.
  • Cloaking SEO – Web sitesinde herhangi bir sayfanın arama motorları ve kullanıcılar için farklı versiyonlarını oluşturmak.
  • Gizli, sayfanın arka fonu renginde, çok küçük boyutlarda metin kullanmak, çeşitli HTML kodları içinde gizlemek.
  • Metatag Stuffing – Meta bilgilerde anahtar kelimeleri tekrarlamak, içerikle ilgisiz kelimeler kullanmak.
  • Keyword Stuffing – Sayfanın anahtar kelime yoğunluğunu artırmaya yönelik hesaplanmış yerleşimler.
  • Az içeriğe sahip, çok benzer anahtar kelimeler ve kelime öbekleriyle doldurulmuş düşük kaliteli web sayfaları oluşturmak. Bu sayfalara Doorway adı verilir.
  • Tamamı kavramsal olarak aynı metinlerden oluşmuş ancak farklı domainler kullanarak oluşturulmuş birden çok paravan web sitesi.
  • Orijinaline benzer içerikleri web tarayıcısına göstererk kullanıcıları alakasız veya iyi niyetli olmayan web sitelerine yönlendirmek, popüler bir web sitesinin sahte bir kopyası oluşturmak. Bu taktiğe hijacking denir.

Siyah Şapka tekniklerle de belirli başarılar elde edilebileceği bir gerçek ancak bu başarı uzun sürmeyecektir. Uzun vadeli, başarılı bir SEO çalışması yapmak istiyorsanız Black Hat SEO tekniklerinden uzak durmanız akıllıca olacaktır.

Alan adı (Domain)

İnternet üzerinden bir iş yapmayı düşünmeye başladığınızda, ilk akla gelen web sitenizin alan adıdır. Bir alan adı seçmeden önce, aşağıdakileri göz önünde bulundurmalısınız:

  • Hedef kitleniz kimler?
  • Onlara satmak veya sunmak istediğiniz şey somut bir nesne mi, sanal bir ürün mü, yoksa sadece bilgi mi?
  • İş fikrinizi benzersiz veya pazarda bulunabilecek diğer her şeyden farklı kılan nedir?

Birçok kişi, bir alan adında anahtar kelimelerin olmasının önemli olduğunu düşünüyor. Alan adındaki anahtar kelimeler genellikle önemlidir, ancak alan adının kısa, unutulmaz olması da bir o kadar önemlidir.

Alan adınızda anahtar kelimeler kullanmak size bir rekabet avantajı sağlar. Anahtar kelimelerinizin alan adınızda olması, arama motoru organik sıralamalarında ve ücretli reklamlarda tıklama oranlarını artırabilir, ayrıca bu anahtar kelimeler içeren açıklayıcı bağlantılar elde etmenizi kolaylaştırabilir.

Uzun ve kafa karıştırıcı alan adları satın almaktan kaçının. Bazıları alan adlarındaki kelimeleri tire veya kısa çizgi kullanarak ayırır. Tire içeren alan adları iyi bir seçim değildir.

Geçmişte alanı adı önemli bir sıralama faktörüydü, ancak şimdi arama motorları daha gelişmiş özelliklere sahiptir ve artık çok önemli bir faktör değildir.

Alan adınızda, ezberlemesi kolay olacak iki veya üç kelimeyi hedefleyin. En dikkat çekici web sitelerinden bazıları, kendi sözcüklerini oluşturarak markalaşma konusunda harika bir iş çıkarmaktadır.
Alan adı telefonla rahatça söylenebilmeli, nasıl heceleneceği anlaşılmalı ve ne sattığı tahmin edilebilmelidir.

Alan adı satın almadan önce aşağıdaki soruları cevaplayabilmelisiniz:

  • Neden web sitenizi kurmak istiyorsunuz?
  • İnsanlar neden sitenizi tercih etmeli?
  • Sizi diğerlerinden farklı kılan ne?
  • Hedef kitleniz kimdir ve ne satmayı düşünüyorsunuz?
  • Beğendiğiniz 10 web sitesini listeleyin ve neden şaşırtıcı olduklarını düşünün.
  • 5 farklı alanı adı oluşturun. Bazılarını komikleştirin. İnsanlarla paylaşın ve hangilerinin en akılda kalıcı olduğunu test edin. Testi tanımadığınız insanlarla yaparsanız daha dürüst geri bildirim alacbilirsiniz.
  • Alan adınızın akılda kalıcı ve işinizle alakalı olmasına dikkat edin.

Az Bilinen SEO Teknikleri

SEO hergün güncellenen, değişen bilgilerle uzmanlar için yeni sırlar üretmeye devam ediyor. SEO hakkında yeni bilgiler elde ettikçe paylaşmak, benim için konular üzerinde daha fazla düşünerek yeni şeyler keşfetmenin bir yolu. Değişen algoritmalar nedeniyle çok fazla kimsenin bilmediği birçok SEO gerçeği ve istatistiği var. Yapmaya çalıştığım şey, arama motoru pazarına yeni bir bakış açısıyla bakmanızı sağlayan şaşırtıcı SEO uygulamalarının bir listesini çıkarmak. Bu liste SEO’nuzu ve genel çevrimiçi pazarlama stratejinizi geliştirmenize yardımcı olabilecek SEO tekniklerinin bir listesidir.

Seo'da 10 Bilinmeyen

1. Yinelenen içerik yayınlamanın manuel bir cezası yoktur.

Belirli bir kısmı ya da tamamı yinelen içeriğin sitenizde sıralama önceliği düşük olabilir ancak bir ceza söz konusu değildir. Google’ın, kopyalanan içerik için yinelenen içerikten farklı bir işlemi vardır. Yinelenen içerik, çoğu insanın düşündüğü gibi SEO’ya her zaman zarar vermez. Tabii ki, yinelenen içerik sayfalar için en uygun kurulum değildir. Bununla birlikte, çoğu zaman yinelenen içerik manipülatif değildir. Arama motorlarının tercih edilen içeriği bilmesini sağlamak için kurallı etiketler (canonical) kullanıyorsanız sorun olmayacaktır. Google’ın yinelenen içerik hakkında söylediklerini dikkatli inceyince ortaya çıkan tablo şu şekildedir:

  1. Google yinelenen içeriğe manuel ceza vermez.
  2. Yaptığı şey, benzersiz içeriği ödüllendirmek ve ilişkilendirmektir.
  3. Yinelenen içerik filtrelenir.
  4. Google yeni ve orjinal içeriğin peşindedir, tekrarlanan içerik arama motorlarını yavaşlatır.
  5. Google’ın yeni içeriğinizi daha hızlı keşfetmesini istiyorsanız, XML site haritası göndermelisiniz.
  6. Google’ın beklentisi, sinyalleri kanonik belgelere yoğunlaştırmak ve kanonik sayfaları kullanıcılar için daha iyi hale getirmek suretiyle optimize etmektir.
  7. Arama sonuçlarındaki sıralamamızı zedeleyen yinelenen içerik değil başka sitelerden alınan kopya içeriktir.

İçeriğinizi kopyalayan bir web sitesi varsa Digital Millennium Copyright Act kapsamında kaldırılması talebinde bulunabilirsiniz. Kolayca yapabileceğiniz bir diğer şey ise kanonik etiketleri kullanmaktır. Bu, arama motoruna resmi sürümün ilk çıktığı yer olduğunu söylemenin basit bir yoludur. İçerik pazarlaması stratejilerinizi şekillendirmeye başladığınızda veya SEO sıralamanızı analiz etmek istediğinizde, yinelenen içerik sorunlarını çözmelisiniz.

2. Her arama motoru sıralama faktörü olarak site bağlantılarını dikkate almaz

Yandex artık dış bağlantıları bir sıralama faktörü olarak dikkate almamaktadır. Bunu bizzat belirtmiştir. Google’ın aynı yönde eğilim gösterdiği farkedilmektedir. Matt Cutts backlinkleri sıralama faktörü olmaktan çıkarmayı düşündüklerini ancak backlinklerin hala en iyi sonuçları getirmelerine yardım ettiği için kullanmaya devam ettiklerini belirtmişti. Google algoritmasını daha ileri bir düzeye taşıdıkça site bağlantılarının önemi azalacak gibi görünüyor.

3. Google+ Sıralamalar İçin En Yüksek Değere Sahip Sosyal Faktördür

Genel olarak SEO’nun nasıl çalıştığı hususunda birçok söylenti vardır. Peki sosyal medya sinyalleri sıralama faktörünü etkiliyor mu? Belki biraz ancak Google + beğenmeleri önemli ölçüde yüksek bir faktördür.Google etkileşimlerinin Google arama sıralamasını etkilediği görülmekte.

Not: Google Plus 2019 Nisan’dan sonra kullanılamayacak.

4. Zengin Snippet’lerin Sıralamanıza Doğrudan Etkisi Yoktur

Zengin snippet’ler, bir arama sonucu listesine ekstra bilgi ekleme rolüne sahiptir, ancak Google’a göre sıralamayı etkilemez. Google, zengin snippet’lerin şu anda site sıralaması üzerinde doğrudan bir etkisi olmadığını birkaç kez belirtti.

5. internette en çok ziyaret edilen 10 sitenin sadece 2 tanesi içerik ağırlıklı

En popüler siteler: Google, Facebook, YouTube, Yahoo !, Amazon, Wikipedia, Twitter, Bing, eBay ve MSN. Bunu herkes tahmin etmiştir. Ancak, bakıldığında yalnızca Wikipedia ve YouTube’un gerçekten içerik odaklı web siteleri olduğunu fark ediyoruz. Diğerleri normal bir web sitesinde olduğu gibi doğrudan içerik sunmuyorlar.

6. Google görsellerdeki nesneleri tanıyabilir ve önemli bir sıralama faktörü olarak değerlendirir.

Google’ın resimlerdeki nesneleri tanıyacak kadar akıllı olduğunu biliyorsunuzdur. Nesne tanıma yüksek değerde bir sıralama faktörüdür.

7. Google, Sonuçların Kalitesini Belirlemek İçin Arama Değerlendirici Personel Kullanır

Web sitelerini sıralamak için Google birçok algoritma kullanır. Arama sonuçlarının kalitesini değerlendirmek için yaklaşık 40.000 tane hassas değerlendirme yapan çalışanı vardır. Bu arama değerlendiriciler, çeşitli aramalar için sonuçların kalitesini belirlemekle görevlidir.

8. Anasayfanızdaki bir video olumlu sinyallerinizi ikiye katlayabilir.

YouTube dünyanın en büyük ikinci arama motorudur ve ayrıca çevrimiçi video pazarlama ve reklamcılık için tercih edilen ilk seçenektir. Birçok insan için video yazı okumaktan daha çekicidir. Youtube, Google için özel bir öneme sahiptir.

9. Yolculuk süresi bir sıralama faktörüdür.

Yol tarifi ile gidilen bir yere uzaklığınız, o yerin bölgesel SEO sıralama faktörüne gitmek için harcanan süreye göre etki yapar.

10. Google, Etkinlikleri Popülerliğe Göre Sıralar

Etkinlikler katılmak isteyenlerin sayısına göre sıralanır. Bu şekilde, aynı anda birden fazla etkinlik gerçekleştiğinde kullanıcıların en ilginç etkinliği seçmesine yardımcı olur.

Google’da ilk sayfada çıkmak zor mu?

E-ticaret sitesi, blog ya da kurumsal bir web siteniz olabilir, farketmez, internette yaptığımız tüm faaliyetlerimizin popülerleşmesini isteriz. Birisi bizi, ürünümüzü veya hizmetimizi aradığında bulsun, Google ilk önce bizi göstersin isteriz.

Arama motoru pazarında en büyük paya sahip olan Google hepimizin ilk tercihi. Peki Google’da ilk sayfada hatta 1. sırada olabilmek çok mu zor? Nasıl yapılabilir?

Arama Motorlarında sağlık bir şekilde yükselerek dönüşüm sağlaması ve bu dönüşümleri zamanla öngörülebilir hale getirmek için gerekli olan, her şirketin rekabet ve beklentilerine özel bir uygulamadır.

SEO projelerinde edindiğim bazı tecrübeleri kısa başlıklar halinde açıklamak istiyorum. Bu tecrübelerden bazıları duruma özel tecrübeler olabilir. SEO’nun sürekli değiştiğini ve her web sitesi için farklı gereksinimler olabileceğini göz önünde bulundurmanız iyi olur.

  • SEO’da planlama çok önemlidir. İyi bir planlama yaparak hataları önlemek, hataları düzeltmekten çok daha kolaydır.
  • Meta Etiketler önemlidir. Google’a ve kullanıcıya en doğru mesajı iletmek için dikkatli kullanın. İyi bir başlık ve meta açıklama tıklanma oranına büyük etki yapabilir.
  • Konumları ve trafiği yorumlamakta acele etmeyin. İyi bir analiz için zaman ve kıyaslama için yeterince parametre gerekir. SEO’da anlık değişimlere şahit oluyoruz ancak çoğu şey günlük veya haftalık değil, aylık olarak değişir. Düzenli çalışmak ve durmamak gerekir. Analizleri takıntı haline getirmeyin.
  • İlk başladığımda, her gün, her saatte bir şeylerin değişeceğini düşünerek web sitemin sıralamasını kontrol ederdim. 
  • Zaman kaybından başka birşey değildi. Şu an, analiz sayfalarında saatler geçirmek yerine makale yazıyor, yeni siteler keşfetmeyi tercih ediyorum.
  • 50’den fazla siteyi optimize ettim ve sonuçları etkileyen en önemli şeyin, SEO’sunu yaptığım ürün veya hizmetin kalitesi olduğunu farkettim. Kötü birşeyi pazarlamaya anlamsız ve sıkıcıdır.
  • E-ticaret sitelerinin optimizasyonu farklıdır. Bunun ilk nedeni rekabet seviyesidir. Tüm stratejinin çalıştığınız site etrafında dönmesi gerektiğinden, yalnızca sitenin mevcut durumuna değil, türününe göre de SEO yapmanız gerekir.
  • SEO’yu çeşitli yollarla suistimal edenler var ancak yaratıcılık ve sıkı çalışma her zaman kazanır. Bazı insanlar SEO Uzmanlarını web sitelerinin kodlarına müdehale ederek sıralamalarda öne çıkaran bir tür bilgisayar korsanı gibi görüyor. Gerçeğin bununla hiç alakası yoktur.
  • SEO bir misafirperverliktir. Ziyaretçiye istediğini verirsiniz ve istediğinizi alırsınız.
  • Alanadı yaşı çok önemli değildir. Arama konumlarını etkileyen 250’den fazla faktör olduğunu duymuşsunuzdur. Bence bu sayı çok daha fazla. Bu faktörlerden bazıları birbirlerini tetikleyebilir veya etkisiz hale getirebilir. Alan adı ve sitenin yaşı kesinlikle bir sıralama faktörüdür ancak, daha iyi konum şansı veren daha birçok önemli sıralama faktörü vardır.
  • Büyük markaları geçmek çok zor değildir. 
  • Büyük markalar yarışa yüksek bütçe ve riskler ile girdiğinden karar almaları uzun sürer ve birçok konuda ağır kalırlar. Günümüzde trendler çok hızlı değişiyor ve bu değişim her seviyede işletme için harika fırsatlar yaratıyor.
  • Yaptığınız her şeyi çeşitlendirin. Google, benzer parametrelere sahip bağlantıları analiz edebilir. İçeriğinizin kalitesini rahatlıkla anlayabilir. Anlam bilim, LongTail, TF*IDF gibi kavramları inceleyin.
  • Güncel kalın. Arama motoru optimizasyonu her gün daha karmaşık hale geliyor, bu yüzden en yeni SEO haberlerini okumak önemli .
  • İnsanlar için yazın. Evet, SEO’da semantik önemlidir, ancak siteniz kullanıcıların beklentilerini karşılamıyorsa, daha yüksek pozisyonlar için göstereceğiniz diğer çabaların pek bir anlamı yoktur.
  • Her SEO uzmanının temel web programlama dillerini az da olsa (html, css, javascript) bilmesi iyidir. Site kodu optimizasyonda büyük bir rol oynar, bu nedenle sahne arkasında neler olup bittiğini anlamak önemlidir. Makul seviyede JavaScript, Css ve Html öğrenmelisiniz.
  • Bazı bilgiler sadece deneyimle elde edilir. SEO konusunda yazılmış tüm kitapları ve tüm haberleri okumuş olsanız bile bazı şeyler sadece deneyimle öğrenilebiliyor.
  • Google, Panda veya Penguin temalı başlıklar içeren güncellemeler yayınlarsa birşeyler değişmiştir. 
  • Her şey birbirine bağlıdır.  İç ve dış bağlantılarda “rel” etiketinin etkin kullanılması önemlidir.
  • Dijital Pazarlaması asla ölmeyecek. Adının veya nasıl kısaltıldığının önemi yok; SEO , ASO , PPC , CRO , mobil, e-posta vs. SEO asla ölmeyecek, daha da gelişecek. Optimize ettiğimiz web siteleri değişecek, ancak insanlar web sitelerine ihtiyaç duyduğu ve birşeyler aradıkları sürece temelleri ve kavramları var olacaktır.
  • Anahtar kelimelerin seçimi çok önemli bir nokta. 
  • Anahtar kelimelerde doğru seçimler yapmak zorundayız.
  • Özgün içerik çok önemli. Özgün olmayan makalelerin veya görsellerin ziyaretçileriniz için özel bir önem taşıdığı konusunda kendinizi kandırmayı bırakın.
  • Güvenilirliği ve itibarı ölçebilirsiniz. 
  • Bu ölçümlere yeterince dikkat etmezseniz, kendinizi kötü bir konumda bulabilirsiniz.
  • Hemen çıkma oranı çok önemlidir.
  • Hemen çıkma oranı siteden elde edilen dönüşümler hakkında ipucu verir. Hemen çıkma oranını% 25 azaltabilirseniz, ziyaretçilerin % 25’i kendilerinden bekleneni yapar.
  • Alaka düzeyini ciddiye alın.
  • İçerik oluşturma, site optimizasyonu ve backlink açısından alaka düzeyi bir öncelik olmalıdır.
  • Her zaman rakiplerinizden öğrenmeye çalışın.
  • Sitenizin kötü bir konumu varsa, cesaretiniz kırılmamalıdır. Bunun yerine, sizden daha iyi pozisyonlara sahip olan rakiplerinizden en az 5’inin yöntem ve stratejisini belirlemeye çalışın. Sonra bu yöntemleri sitenizde deneyin.
  • Yaşamda olduğu gibi SEO’da da bir şeyi başarmanın süper hızlı yolu yoktur . Birisi bunun aksini iddia ederse, size bir şey satmaya çalışıyordur.
  • SEO hayatınızın birçok yönüne uygulanabilir .
  • SEO asla sona ermez. Ara sıra kendinize de SEO yapın 🙂

Yorum yapın