Teknik SEO: Kontrol Listesi ve Araçlar

teknik seo

Teknik SEO hakkında çok düşünür ve konuşuruz. Farklı teknoloji ve ihtiyaçlar için oluşturulmuş web sitelerinin devamlı gelişim halinde olması, teknik SEO’nun da sürekli gündemde kalmasını sağlamakta. Bir de şu backlink meselesi var ki, yıllardır web siteleri ile uğraşmama rağmen tam olarak nasıl çalıştığından asla emin olamadım.

Geri bağlantılarınızı oluşturmak, yönetmek ve denetlemek SEO’nun kritik bir yönüdür ve her geçen gün zorlaşıyor. Google kendisini geliştirdikçe, anlamsal arama daha fazla önem kazanıyor ve açıkçası eski taktiklerin eskisi kadar iyi çalışmadığı hissine kapılmadığım gün yok.

Teknik SEO Nedir?

Bildiğiniz gibi teknik SEO en basit tarifiyle, arama motorunun web sitemizde daha verimli çalışmasını sağlamaktır. Elbette tek başına yeterli değildir, ancak teknik SEO’nuz kötüyse, bu kez çok iyi bir içeriğe sahip olmak da tek başına yeterli olmayacaktır. Her zman belirttiğim gibi, SEO’da herşey birlikte çalışır. Teknik SEO’yu temel olarak üç kısıma ayırmak mümkün.

Taranabilirlik

Web sitelerinin arama motorları tarafından en kısa sürede taranabilmesi ve kullanıcı deneyimine faydası bakımından, işleri kolaylaştıran ve güveni artıran fiziksel ve yazılımsal optimizasyonlardır.

Site Dışı SEO

Backlink dediğimiz, web sitelerine diğer sitelerden ya da ziyaretçilerin kendi kendine oluşturduğu bağlantıların yapılandırılma çabalarına Site dışı SEO diyorlar. Büyük oranda manipülatiftir. Google internetteki hareketliliği artırmak adına yapay backlinkleri bile hala sıralama faktörü olarak değerlendirmektedir. Yİne de yapay backlink oluşturarak yükselen sitelerin sıralamasında bir yükselme olsa da, 2 hafta içide gerilemeye başlamaktadır.

Site İçi SEO

Açıkçası SEO’yu günlük çalışma akışında site içi, site dışı ve teknik SEO gibi kavramlarla ifade etmek zorunda kalmıyorum. Çünkü bütün bu kavramlar, istisnalar olsa bile, birçok durumda benzer prosedürlerle yönetilir. Organik trafik çekmek için sıralamada iyi bir pozisyon almaktan bahsediyorsak enerjimizi ayırmamız gereken en önemli şey kullanıcıdır. Çünkü, her geçen gün, ziyaretçiye kattığımız değer arama motorları tarafından daha iyi ayırt edilebilmektedir.

Site içi SEO, yine basit bir ifadeyle, anahtar kelimeleri sayfalara uygun biçimde dağıtmak ve sayfaları birbirleriyle ilişkilendirmek için bağlantı oluşturmakttan ibarettir.

Teknik SEO hangi SEO çabalarını temsil ediyor? Şimdi buna bakalım.

Site Haritası

Site haritasını önemli olduğunu biliyorsunuz. Site haritaları arama motorlarına site yapısı hakkında bilgi verir ve yeni veya dinamik oluşan içeriği keşfetmelerini sağlar. WordPress kullanıyorsanız site haritası oluşturmak çok basittir. Zor olan site haritasına ne tür sayfaları dahil etmeniz gerektiğine karar vermektir. Bildiğiniz gibi WordPress üzerinde site haritasını genellikle kullandığımız SEO eklentileri vasıtasıyla oluşturuyoruz. Bu eklentiler istediğimiz sayfaları site haritasından çıkarmamızı sağlar. Rank Math SEO eklentisini tanıttığım yazıda konuyu detaylı anlatmıştım, isterseniz bir göz atabilisiniz.

Site haritalarında nelere dikkat etmeliyiz?

  • Site haritasına hatalı, yönlendiriliş veya dizine eklenmesi engellenen URL’leri eklemeyin. Aksi halde arama motoru bir daha seferi site haritanızı ciddiye almayabilir.
  • Siteye her içerik eklendiğinde veya kaldırıldığında site haritasının güncellendinden emin olun. Eklentilere WordPress’e bile asla %100 güvenmeyin. Herşeyin doğru çalışıp çalışmadığını arada bir manuel olarak kontrol edin.
  • Site haritalarında içerik tipine göre önceliklendirme yapma konusuna girmiycem. Google’ın o değerleri salladığını sanmıyorum.
  • Site haritasını Arama Konsolunda da ayarlayın. Yani Google’a site haritanızı bildirin. Robots.txt dosyası ile de site haritası konumunu bot’a gösterebilirsiniz.
  • Google Önbelleğini kontrol edin, yanlışlıkla noindex yaptığınız içerik tipleri olabilir. Geçmişte bizzat yaşadığım bir hatadır. Bunu anlamak için farklı arama motorlarının sitenizin kaç sayfasını önbelleğe aldığını karşılaştırabilirsiniz.

Tarama Bütçesi

SEO’ya yeni başlayanlar yanlış anlayabilir, tarama bütçesinin parayla bir ilgisi yoktur. Burada ifade edilmek istenen, bir arama motorunun bir siteye taramak için harcamayı belirlediği kaynak ve zamandır. Tarama bütçesi,iyi optimize edilmiş bir sitenin daha hızlı taranacağı ve dolayısıyla daha sık taranarak, en güncel haliyle arama motoru öbelleğinde yerini alacağı fikrine dayanır.

Yinelenen İçerik

Çift sayfalar, tarama bütçesinin boşa harcanmasının en yaygın nedenlerinden biridir. Sitenizdeki yinelenen sayfa içeriklerini, yinelenen başlık ve meta açıklama etiketlerine sahip sayfaları Screaming Frog aracı ile keşfedebilirsiniz.

SEO değeri olmayan sayfaları “noindex” yapın

Sitenizin hangi sayfalarının arama sonuçlarında bir anlam ifade edip, etmeyeceğini düşünün: gizlilik politikası, şartlar ve koşullar, eski promosyonlar gibi sayfaları “noindex” yapabilirsiniz.

Site URL

Sitenizin adresinin tuturalı olmasını sağlayın. www’li ya da www siz versiyonlardan birini tercih edin ve diğerini tercih ettiğinize yönlendirin. Böylelikle arama konsoluna her bir versiyonu eklemek zorunda kalmazsınız.

Kırık linkler

Bir arama botu bir 4XX / 5XX hata sayfasına geldiğinde tarama bütçenizin bir kısmı israf olur. Bu nedenle, sitenizdeki tüm kopuk bağlantıları bulmak ve düzeltmek önemlidir. Kırık linkleri keşfeden chrome uzantıları veya ücretsiz online araçlar bulabilirsiniz. Bu konuda da yine Screaming Frog aracını kullanabilirsiniz. Ayrıca çok fazla sayıda 3xx yönlendirmelerinden kaçınmalısınız. Çünkü arama motoru örümceği çok sayıda 3xx yönlendirme keşfederse taramayı yarıda kesebilir, ayrılabilir.

Site Hızı

Söylemeye gerek yok aslında, bir şeyin hızlı ve sorunsuz çalışması her zaman iyidir.Ayrıca Site hızı ziyaretçilerinizin ilgisini dağıtmadan sitenizde hedeflediğiniz şekilde gezdirebilmek için çok önemlidir.

Teknik SEO Site Denetimi İçin Araçlar

  • Screaming Frog SEO Spider Tool & Crawler’ı önerilir, sorunları tanımlamak için ilk denetimde ihtiyacınız olan tek araç budur.
  • SEMrush – sahipsiz (orphan) sayfaları tanımlamak için iyidir.
  • Ahrefs – geri bağlantıları tanımlamak için iyidir.
  • Site Haritası Testi – SEO SiteCheckup.
  • Sitenizin Google Arama Konsolu’na erişmeniz gerekir.
  • Chrome için + tarayıcı + User Agent Switcher .
  • Hreflang.ninja – Bir sayfadaki rel-alternate-hreflang ek açıklamalarınızın doğru olup olmadığını kontrol eder.
  • PageSpeed ​​Insights – Google tarafından sunulan web site hız test aracı
  • Yapılandırılmış Veri Aracı – Google
  • Mobil Uyum Test – Google
  • Copyscape – Internet üzerinden yinelenen içerik arayan ücretsiz bir araçtır.
  • Siteliner – kendi sitenizdeki yinelenen içeriği keşfeder.
Web Siteniz Arama Motorlarında Neden Görünmüyorİşte kontrol listesi ve kaynaklar (PDF)

Google’da risk almadan, daha iyi sıralama almak için ihtiyacınız olan Kontrol Listesi ve Kaynaklar PDF