Ziyaretçilerin web sitenizde daha uzun süreler kalmasını sağlayarak hemen çıkma oranınızı ve SEO’nuzu iyileştirmek için işinize yarayacak web tasarım ipuçları.

Dijital pazarlama ya da SEO’da çözülmesi gereken iki temel sorun vardır; müşterinin, yani ziyaretçinin sorunları ve sizin sorunlarınız. Her ikisini de çözmek zorundayız.

Müşterinin sorunu web sitesinde aradığı şeyi bulmak ve sitede geçirdiği süre boyunca iyi bir deneyim yaşamaktır. Bizim sorunumuz, yani web sitesinin sorunu müşteriye iyi bir deneyim sağlayıp onları potansiyel müşterilerimiz haline getirmektir. Hemen çıkma oranı genellikle Google Analytics verilerinde gereken ilgiyi görmeyen çok önemli bir metriktir.

Web siteniz trafik alıyor, ancak ziyaretçileri müşteriye dönüştürmekte zorlanıyorsanız sorun muhtemelen hemen çıkma oranınızın yüksek olmasıdır. Hemen çıkma oranı, web sitelerini ziyaret eden kullanıcılar arasında sitede fazla kalmadan geri çıkanların oranını ifade eder. Yani web sitenizi ziyaret eden insanlar istediklerini bulamıyor demektir. Web siteniz dijital pazarlama stratejinizin en önemli bileşeni olmalıdır. Bu nedenle, kötü bir hemen çıkma oranı diğer tüm pazarlama çabalarınızı etkileyebilir.

Hemen çıkma oranını kötü etkileyen başlıca web tasarımı sorunları arasında web sitesi düzenlerinin karıştırılması, modası geçmiş estetik yaklaşımlar ve yavaş yükleme süreleri gibi nedenler sayılabilir. Bu yazımda, web sitenizi olumsuz etkileyen hemen çıkma, ziyaret süreleri ve dönüşüm sorunlarıyla nasıl başa çıkabileceğiniz üzerinde duracağım.

Site hızını artırmak

Sitenizin hızlı yüklenmesi gerektiği pek tartışılabilir türde bir optimizasyon değildir. Benim ziyaretçilerim sabırlıdır, beklerler diyorsanız o başka. Hemen çıkma oranınızı büyük ölçüde artırmaya yönelik web tasarım ipuçlarından ilki, sitenizin yüklenme süresini hızlandırmaktır. Hepimiz internet kullanıyoruz ve biliyoruz ki yavaş yüklenen bir siteyi kimse beklemek istemez.

Aşağıdaki web tasarım ipuçları sitenizin yükleme süresini hızlandırabilir ve hemen çıkma oranınızı azaltabilir:

Resim dosyalarını sıkıştırmak: Sitenizin yüklenme süresini artırmak için başlangıç noktası resim boyutlarını optimize etmektir. Daha küçük dosyalar daha çabuk yüklenir. WordPress kullanıyorsanız ücretsiz ve gerçekten iyi çalışan bir resim sıkıştırma eklentisi önerebilirim. Robin Image Optimizer, WordPress’i sadeleştirerek hızlandırmayı amaçlayan Clearfy eklentisinin bir bileşenidir. Bu eklentinin nasıl kullanılacağını bir yazımda anlatmıştım, eklentiyi kullanmayı düşürseniz faydası olabilir.

WordPress’i Sadeleştirerek Hızlandırmak İçin Clearfy


Kullanmadığınız eklentileri kaldırın: Her eklentinin kendi JS, CSS dosyaları temel kodlarınıza eklenir ve bu dosyalar her sayfada yüklenerek siteyi yavaşlatacaktır. Sitenizde benim gibi mecburen çok fazla eklenti kullanmak zorunda kalıyorsanız, eklentileri sadece ilgili sayfalarda yükleyerek performansı artırmak için yukarıda linkini verdiğim “Clearfy” eklentisinin “Assets” özelliğinden faydalanabilirsiniz.

Html, Css, JavaScript Sıkıştırma: Bu özellik kodların bulunduğu dosyalarda satır aralarındaki boş bölümleri ve her türlü gereksiz karakteri kaldırarak dosya boyutunu küçültmek anlamına gelir. Tek bir dosyanın küçültülmesi çok anlamlı olmasa da 20 eklentili bir WordPress web sitesi bine yakın css, js dosyası barındırabilir. Dosyaları sıkıştırmanın web sitesinin yükleme sürelerini önemli ölçüde iyileştirdiği bilinmektedir.

İyi bir hosting firması seçin: Tüm hostingler hemen hemen aynı görünür ancak web sunucunuzun sitenizi yavaşlattığını düşünüyorsanız daha iyi bir hosting sağlayıcıya geçin. Kaliteli bir web barındırma uzun vadede daha karlıdır. Bu konuda da tavsiyem VPS kullanmanızdır. Günümüzde aylık 5 dolar maliyetlerle VPS sunucu kiralamak mümkündür. VPS sunucuların SEO ve performans faydasını başka bir yazımda anlattmıştım, burada üzerinde durmayacağım.

iArtboard 1kargo 1024x287 - Web sitemde ziyaretçilerin daha uzun süre kalmasını nasıl sağlarım?
1 saniyelik gecikmenin maliyeti

Yabancı bir kaynaktan okuduğum kadarıyla sayfa yükleme süresindeki bir saniyelik gecikme %10 daha az sayfa görüntüleme, müşteri memnuniyetinde %15 düşüş ve dönüşümlerde %6 azalmaya yol açabiliyor.

Dönüşüm için optimize etmek

Web sitenizi daha iyi dönüşüm için optimize etmek, ziyaretçilerin ana sayfanızdan sipariş ya da herhangi bir işlemin tamamlandığı sayfaya ulaşması için gerekli aşamaları mümkün olduğunca kolaylaştırmak demektir. Bu yoldaki herhangi bir karışıklık gelecekteki müşterilerinizin arama sonuçlarında web site bağlantınıza tıklamamasına neden olabilir.

Kullanıcıların ana sayfadan ana dönüşüm hedefinizin bitiş noktasına kadar olan yolculuğunu belirlemek, hemen çıkma oranınızı iyileştirmek için neler yapmanız gerektiğini anlamanızı sağlayabilir. Sitenizi test edin; bir açılış sayfasından dönüşümün tamamlandığı sayfaya ulaşmanın mümkün olduğunca basit ve açık olduğunu müşterileriniz üzerinde bizzat görerek emin olmak için HotJar gibi uygulamalardan faydalanabilirsiniz.

Sitenizi dönüşümler için optimize etmenize yardımcı olacak bir web tasarım ipucu; Çok fazla aşağı kaydırma gerekmeden gezilebilen e-ticaret sayfaları için birincil dönüşüm noktalarını büyük, kalın harflerle belirterek ekranın üst kısmına getirmek önemlidir.

“şimdi alışveriş yapın”, “sepete ekleyin” veya “bizimle iletişime geçin” gibi dönüşüm butonları çok net bir harekete geçirme ifadesine sahip olmalıdır. Çok belirsiz veya soyut olan eylem çağrıları asla iyi bir seçim değildir. İdeal olarak, web sitenizi ziyaret edenlerin web sitenizden bekledikleri şeyi elde etmek için mümkün olduğu kadar az tıklama yapmaları gerekir.

Bir e-ticaret siteniz varsa kullanıcıların ana sayfanızdan alışveriş sepetlerine ulaşmalarını mümkün olduğunca sorunsuz hale getirin. Bir hizmet veriyorsanız ve daha fazla müşteri adayı istiyorsanız, potansiyel satış butonlarınızı web sitenizde bulması en kolay şey haline getirin.

Görsel hiyerarşi oluşturmak

Görsel hiyerarşi sadece resim veya videolarınızı ifade eden bir kavram değildir. Web sitenizin herhangi bir sayfasında kullandığınız tüm nesnelerinin görünümü, kulanıcı yönlendrimesi ve birbirini tamamlayıcı özellikleri anlamına gelir.

Web sitenizi etkili bir görsel hiyerarşi ile geliştirmek, dönüşümler için optimize etme konusunda yukarıda bahsettiklerimiz ile birbirini tamamlar. Verebileceğim en önemli web tasarım ipuçlarından biri, web sitenizde sunduğunuz en önemli özelliklerin en dikkat çekici hale getirmenizdir.

Kalın yazı tiplerinin, büyük metin boyutlarının ve parlak renklerin kullanılması, ziyaretçinin web sitenizde neyin daha önemli olduğunu hissettiren görsel bir hiyerarşi oluşturmanızı kolaylaştırır. Görsel hiyerarşinizin etkili olup olmadığını anlamak için kolay bir yöntemden bahsedeyim; web sayfanızı iyice küçültün ve gözlerinizi biraz şaşı yaparak bakın, yani görüşünüz bulanık ve nesneler tam seçilemez olsun. Bu şekilde ekranın en büyük, en cesur ve en renkli alanlarını farkedebilirsiniz. Bu alanlar ziyaretçilerinizin odaklanmasını istediğiniz alanlar mı? Cevabınız evet ise, tamamdır!

Web sitenizin blog özelliğini kullanın; her blog gönderisinin altında veya kenarında okuyucularınızın web sitenizi terk etmek zorunda kalmadan yazılarınızı sosyal medyada kolayca paylaşmalarını sağlayan paylaşım butonları bulunmalıdır. Bu yöntem hemen çıkma oranınıza katkıda bulunmasa bile marka bilinirliğini arttırır. Sosyal paylaşım butonları kullanıcılara yazılarınızı paylaşabileceklerini hatırlatarak yazınızda bahsetttiğiniz konuyu daha önce düşünmemiş olabilecek insanları teşvik etme avantajı sağlar.

Sıkça sorulanlar sayfası oluşturmak

Web sitenizde sıkça sorulan soruları cevapladığınız bir sayfanın olması ziyaretçileriniz için çok değerli olabilir. Akıllarında bir soru varsa ve site genelinde bununla ilgili bir bilgi göremezlerse ilk bakacakları yer SSS sayfasıdır.

SSS sayfanız yoksa ve aradıkları sorunun cevabını bulamazlarsa sitenizden çıkabilirler. SSS sayfanızın işletmenizle ilgili yeni sorular ortaya çıktıkça düzenli olarak güncellenmesi gerekir. SSS sayfalarının SEO faydası da vardır; ziyaretçilere değer sağlamanın yanı sıra arama motoru sıralamalarını iyileştirebilir.

Ferah sayfalar tasarlamak

Negatif alan olarak da bilinen beyaz boşluk, bir web sayfasının metin ve resimler arasındaki boşluklarına işaret eder. Bu alanlar aslında önemli bir tasarım detayıdır. Beyaz alanın etkin kullanımı web sitenizin okunabilirliği açısından büyük bir fark yaratabilir.

Web sayfanızda çok fazla görsel bulunuyorsa ve sık yerleştirilmişlerse kullanıcıları rahatsız edebilir, sitenizden çıkma olasılıkları artar. Sitenizi beyaz boşluklarla bir düzene koymak hemen çıkma oranınızı iyileştirmenize yardımcı olur.

Göz alıcı görseller kullanmak

Görsellerin kalitesi birçok web sitesinin tasarım kusurunu örtebilmektedir. Yüksek kalitede ürün fotoğrafçılığına yatırım yapın. Düşük çözünürlüklü, bulanık veya kötü kadraja sahip fotoğraflar imajınızı zedeler. Fotoğraf çekme şansınız yoksa benim yaptığım gibi stok görselleri kullanmayı düşünebilirsiniz. Her sayfanızda birkaç yüksek kaliteli görüntü sunmak kesinlikle çok fark edecektir.

İletişim sayfasının önemini anlamak

Bazı site sahipleri, iletişim bilgilerini web sitelerinin altbilgisine sıkıştırır. Bu hatalı bir uygulamadır. İletişim sayfanız web sitenizdeki en önemli sayfalardan biridir. İnsanlar bir web sitesine güvenip güvenemeyeceklerini anlamak için ilk önce iletişim sayfasına bakarlar ve kim olduğunuzu bilmek isterler.

İletişim sayfanız bir bilgi sayfasından veya bir iletişim formundan daha fazlasıdır. Ziyaretçilere neden sizinle bağlantı kurmaları gerektiğini ve onlara nasıl yardım edebileceğinizi açıklamak için bu sayfayı kullanırsınız. İletişim sayfanıza mümkün olduğunca çok sayıda ve detaylı iletişim bilgisi türü eklemelisiniz. Herkesin kendi tercihleri ​​vardır, yalnızca bir telefon belirtmek bazı insanları sizinle iletişime geçmekten vazgeçirebilir.

Hemen çıkma oranızı iyileştirmek için web sitenizde yapabileceğiniz ve burada bahsedilmeyen çok daha fazla şey vardır. Tutkuyla üretilen her içerik mutlaka karşılığını bulur.

Ziyaretçiniz bol olsun.