Sıralama Faktörü: Bilgi sağlama puanı nedir?

Bilgi sağlama puanı, bir kaynağın, aynı konuda başka kaynakları incelemiş bir kişiye daha fazla bilgi sağlayabilmesinin ölçümüdür. Daha yüksek bilgi sağlama puanına sahip sayfalar, daha düşük puana sahip sayfalardan önde sıralanabilir.

Sıralama Faktörü: Bilgi sağlama puanı nedir?

Bazı arama motorları için bilgi sağlama puanı, belirli bir konuda bilgi veren web sayfasının, aynı konuda başka kaynakları incelemiş bir kişiye daha fazla bilgi sağlayabilmesinin ölçümüdür. Daha yüksek bilgi sağlama puanına sahip sayfalar, daha düşük puana sahip sayfalardan önde sıralanabilir.

Bazı arama motorları için sıralama faktörü olan bu puan, bir konuda arama yapan kullanıcının o konuyla ilgili olarak arama sonuçlarında gösterilen ve ziyaret ettiği sayfalar içinde en fazla faydalandığı sayfanın en iyi bilgi sağlama puanına sahip olması fikrine dayanır.

Bilgi sağlama puanının ölçümü, kullanıcının sayfada ne kadar kaldığı, ziyaretin tekrarı gibi verilere ek olarak arama motorunun makine öğrenimine dayanan semantik algoritması ve otorite gibi verilere de dayanabilir.

Ayrıca, arama yapan bir kullanıcıya gösterilen sayfalar aşağıdaki verilerden de etkilenebilir.

  1. Arayanın ilgi alanları
  2. Kullanıcının daha önce ziyaret ettiği sayfalar
  3. İlgilenilen bir sayfayı tanımlamak için kullanılabilecek diğer kriterler.

Bilgiler otomatik bir asistan veya bir arama motorundan elde edilen sonuçlar aracılığıyla da sağlanabilir. Kullanıcı arama oturumunu bitirdikten sonra araştırma yaparken izlediği yol da bir değerlendirme faktörü olabilir.

Bazı durumlarda, arama motoru tarafından kullanıcıya sunulan sonuçlarda bazı alt konulara ait sayfalar çıkarılabilir. Örneğin, asistan yardımı ile sesli arama yapan kişiye gösterilen sonuçlarda bazı sayfalar çıkarılabilir.

Bu puanın olumlu bir etkisi olarak arama motorları arama sorgusuna yanıt olarak sonuçlarda ilgili web sayfasının bölümlerine bağlantılar ve sayfadan özet bilgiler (Zengin Snippet) gösterebilir.

Bilgi sağlama puanı neden gerekli olabilir?
Belirli bir konuda yayınlanmış bir dizi sayfa belirlendiğinde bu sayfaların çoğu benzer bilgiler içerebilir. Örneğin, kullanıcı bilgisayarında yaşadığı bir sorun hakkında arama yaptığında benzer çözümler içeren sayfalar gösterilir. Bu sayfaların her biri aynı konuyla ilgili olduğundan, kullanıcı bu sayfalardan birini bir kez görüntüledikten sonra ikinci bir sayfayı görüntülemekle daha az ilgilenebilir. Bu durumda kullanıcıya sunulan potansiyel sayfalar için bilgi sağlama puanının belirlenmesi ve öncelikli olarak bilgi sağlama puanına dayanarak seçilen bilgilerin sunulması gerekir.

Belirli bir sayfa için belirlenen bilgi sağlama puanı, birçok sayfada zaten bulunan bilgilerin ötesinde ek bilgiler sağlıyor ise önemli bir sıralama faktörü haline gelebilir.

Sayfalardaki bilgiler bir araştırmacıya aşağıdaki gibi çeşitli yollarla sunulduğunda bilgi sağlama puanı olumlu etkilenebilir.

  1. Sayfanın tamamını açma, tüm bölümlerini okuma,
  2. Sayfanın tüm içeriğinin sesli olarak kullanıcıya okunması,
  3. Sayfada kullanıcının özel bilgileri, bölümleri organize edebilmesi.

Bir sayfa için bilgi sağlama puanı sayfanın değerini gösteren veriler değerlendirilerek belirlenebilir. Bilgi sağlama puanını iyileştirmede makine öğrenme modeli için anlamlı bir içerik sunulması önemli olabilir. Örneğin: Gömülü nesneler, özellik vektörü, kelime öbeklerinden oluşturulan bir histogram, vb.

Bilgi sağlama puanları, web sayfalarından gelen bilgilerin kullanıcıya sunulması halinde kullanıcı tarafından elde edilebilecek muhtemel bilgi kazanımını yansıtacak şekilde sağlanıyor olmalıdır.

Bilgi Sağlama Puanı elde etme süreci nasıl çalışıyor olabilir?

  1. Arama yapan kişiye görüntülenen ilk sayfa grubu tanımlanır.
  2. Ortak bir konuyu paylaşan ilk grubun sayfaları daha önce kullanıcıya sunulmuş olup olmadığına göre tanımlanabilir.
  3. İkinci sayfa grubundaki her yeni sayfa için, bu sayfanın bulunduğu grupta bulunmayan bilgileri içerip içermediğini belirten bir bilgi sağlama puanı belirlenir.
  4. Bilgi sağlama puanlarına dayanarak, kullanıcıya gösterilecek yeni sayfalardan biri veya daha fazlası seçilebilir ve yeni sayfalar ilgili bilgi puanlarına göre sıralanabilir.
  5. Sayfalar sıralandığında arama yapan kişinin izlediği yola göre ikinci sayfa grubu yeni bilgi sağlama puanlarına göre yeniden sıralanabilir. Bu sayfaların tüm içeriği bir makine öğrenme yaklaşımı ile görüntülenebilirken, her birinde anlamsal özellikler aranabilir, sayfanın alternatif bir temsili oluşturulabilir ve makine öğrenimi modelinde girdi olarak uygulanabilir.

Belirli bir sayfanın bilgi sağlama puanı, daha önce kullanıcı tarafından görüntülenen sayfalarda yer alan bilgilerin ötesinde sayfaya dahil edilen ek bilgilerin göstergesidir ve bazı arama motorları için sıralama faktörü olması gerekir.


Share Tweet Send
0 Yorumlar
Yükleniyor...
SEO Uzmanı & Dijital Pazarlama aboneliğiniz tamamlandı.
Great! Next, complete checkout for full access to SEO Uzmanı & Dijital Pazarlama
Tekrar hoşgediniz! Başarılı bir şekilde giriş yaptınız.
Tebrikler! Hesabınız aktif edildi, tüm içeriğe erişebilirsiniz.