Daha Anlamlı Trafik İçin “Arama Amacı”

Arama motoru kullanıcısının arama niyeti ya da anahtar kelime amacı, insanların belirli bir aramayı yapmasının nedenidir. Arama niyeti optimizasyonu, kulanıcıların neyi nasıl aradıklarını ve beklentilerini bilmek için yapılan araştırmalara göre içeriğin optimize edilmesidir.

Arama niyetini değerlendiren arama motoru, bir anahtar kelimenin türüne göre sonuçlar getirirken, o anahtar kelimenin genel olarak aranma sebebini kullanıcıların arama geçmişine, konumuna, ait olduğu demografiye ve daha birçok parametreye göre algoritmik olarak değerlendirir ve daha sonraki arama sonuçları için referans haline getirerek daha geniş ölçekte bir anlamsal nöron ağı kurar (öğrenir).

“Nöral ağlar – Sinir ağları, özellik çaprazlamalarının daha karmaşık bir sürümüdür. Özünde, sinir ağları sizin için uygun özellik kesişmelerini öğrenir.” (Bkz.  https://developers.google.com/machine-learning/crash-course/introduction-to-neural-networks/anatomy )

seo hizmeti | TYS Dijital Performans Video Prodüksiyon Ltd. Şti. | Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Hizmetleri, Dijital performans Çözümleri

Arama niyetinin neden önemli olduğunu, bu konuya neden değindiğimi merak ediyorsanız SEO için kritik önemli bir kavram olduğunu rahatlıkla söyeleyebilirim. Bir örnekle arama amacını açıklayalım:

Bir kullanıcı aradığı şeyin nasıl ifade edildiğini ilk aramasında tam olarak bilmeyebilir. Bu nedenle en basit anahtar kelime ile başlayacaktır. Örneğin: Geri bağlantılar konusunda bilgi sahibi olmaya çalışan birinin, belirli bir dönem boyunca arama çubuğuna yazması muhtemel sıralamayı tahmin etmeye çalışalım.

  1. Sorgu: “backlink”
  2. Sorgu: “backlink nedir?”
  3. Sorgu: “NoFollow backlink nedir?”
  4. Sorgu: “DoFollow Backlink nedir?”
  5. Sorgu: “Backlink al”
  6. Sorgu: “Backlink nasıl alınır?”
  7. Sorgu: “Ücretsiz backlink siteleri”
  8. Sorgu: “Domain Otoritesi nedir?”
  9. Sorgu: “Edu backlink ne kadar değerli?”
  10. Sorgu: “Kaliteli backlink kaynakları”

Görüldüğü gibi kullanıcı bilgi sahibi oldukça “arama amacı” nispeten değişiyor ve daha spesifik sorgular yapıyor. İlk başta sadece ne olduğunu anlamaya çalıştığı şey hakkında bilgi sahibi oldukça daha derine inmeye başlıyor. Bu örnek satın alma türündeki anahtar kelimeler için de geçerlidir. Kullanıcı araştırdıkça arama amacı gelişir ve muhtemelen son sorgu satın alma için yapılacaktır, yani en değerlisidir. Bizim SEO’da optimize ettiğimiz arama niyeti budur.

seo hizmeti | TYS Dijital Performans Video Prodüksiyon Ltd. Şti. | Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Hizmetleri, Dijital performans Çözümleri

Arama niyeti kavramı, içerik pazarlaması bağlamında nerede duruyor, ne kadar önemli?

Arama niyeti kavramı kesinlikle hesaba katılması gereken bir optimizasyondur. Mesele şu ki, mobil ve sesli aramalarda kullanıcıların dikkat süresi kısadır, çünkü insanlar çoğu zaman, hareket halindeyken arama yaparlar ve karar verirler. İçeriğiniz okuyucuların sorularını ne kadar hızlı yanıtlar ve gereksinimlerini karşılarsa, sayfanızı terk edip, rakiplerinizin sitelerine gitme ihtimalleri o kadar azalır. Arama niyeti optimizasyonu, hedef kitlenizin ihtiyaçlarına en iyi cevabı tam olarak vermekle ilgilidir. Başka bir deyişle, müşterilerinizin acil ihtiyaçlarını karşılama ve dolayısıyla kalplerini kazanma çabalarıdır.

seo hizmeti | TYS Dijital Performans Video Prodüksiyon Ltd. Şti. | Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Hizmetleri, Dijital performans Çözümleri

Temel arama amaçları nelerdir?

Arama amacı, kullanıcının neden web araması yaptığını yansıtır. Basitleştirilmiş bir seviyede, üç ana arama amacı vardır:

  • Alışveriş (commercial veya yüksek niyet) Arama yapan kişi harekete geçmeye hazırdır (satın al, katıl vb.)
  • Bilgi Arayışı (informational) Arama yapan kişi belirli bir bilgiyi arar.
  • Gezinti (navigational). Bu kullanıcılar, hangi siteye veya markaya gitmek istediklerini bilirler.

Daha spesifik olarak, özellikle içerik planlamasında, birçok türde mikro-içerikli aramayı da hesaba katmak gerekebilir. Örneğin, bazı durumlarda, arama yapan biri, açık bir liste (adımlar, kontrol-araç, karşılaştırma listesi vb.) bulmayı bekler. “En iyi telefonlar” veya “nasıl yapılır” ya da “iPhone X vs Samsung X” tipi sorgular girebilir. Bu türden arama yapan kişiler, metin okumak yerine, hızlıca kontrol edebilecekleri bir karşılaştırma veya liste ararlar.

Diğer bazı durumlarda, arama yapan kullanıcılar, net bir rakam aramaktadır. Örneğin, “kaç paraya mal olur?”. Ürününüz karmaşık bir fiyatlandırma yapısına sahip ise kullanıcıların tahminde bulunmasını sağlamak gerekir; çünkü bu tür aramalar, genellikle acil ihtiyaç duyulan şeyler için yapılır.

Google, kullanıcılarına, her zaman daha iyi sonuçları, olabildiğince hızlı göstermeye çalışır ve bu nedenle, her bir arama sorgusunu, içeriği ve olası niyeti de dahil olmak üzere daha derin bir düzeyde anlamak için, arama amacını optimize etmek, arama görünürlüğünün anahtarı haline gelmiştir.

seo hizmeti | TYS Dijital Performans Video Prodüksiyon Ltd. Şti. | Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) Hizmetleri, Dijital performans Çözümleri

Arama niyeti nasıl belirlenir?

Hedef sorgunuzun arama amacını tanımlamaya çalışırken, size yardımcı olabilecek bilgiler yüzeyde olmayabilir, bulamayabilirsiniz. Bu nedenle, yapılması gereken ilk şey, sağduyunuza kulak vermektir. Hedeflediğiniz müşteri ya da ziyaretçi kitlesinin, arama kutusuna belirli kelimeleri yazarak ne elde etmek istediğini hayal etmeye çalışın.

Bu alıştırma biçimi, ziyaretçilerinizle daha kişisel bir düzeyde ilişki kurmanıza yardımcı olur, çünkü her bir anahtar kelimenin arkasında bir insan ve dolayısı ile bir duygu olduğunu bize hatırlatır. Ek olarak Google arama özelliğini kullanabilirsiniz. Google, arama amacını daha iyi bilmekle kalmayıp, bizlere birçok ipucu verir.

Google arama sonuçları artık çeşitli formatlarda, görsel ve hatta etkileşimli sunulmakta. Google, her sorgu için benzersiz bir arama özelliği seçimi gösterir ve bu da kullanıcıların sonuçlar ve içerikleriyle ilgili daha iyi tahmin yürütmelerine yardımcı olur.

Bilgi arama amacının sinyalleri

  • Resim veya Video Sonuçları
  • Kullanıcılar şunu da aradı
  • Zengin Biçimli Sonuçlar (Rich Snippets)

Bilgi amaçlı sorgular genellikle aşağıdaki kelimeleri içerir.

  • Nasıl yapabilirim
  • Nedir
  • Nasıl
  • Faydaları nelerdir
  • Nasıl yapılır
  • Yolları
  • Kılavuzu
  • Eğitimi

Bilgi verme amaçlı oluşturulmuş içerikler ise genellikle aşağıdakilerdir.

  • ipuçları, listelerden oluşan blog yazıları
  • nasıl yapılır videoları
  • İnfografikler
  • adım adım kılavuzlar
  • kontrol listeleri
  • pdf kaynaklar

Ana hedef, sorguyla ilgili yararlı bilgiler sağlayan yüksek kaliteli içerik oluşturmak olmalıdır. Kullanıcılar uygulamalı bilgi ve doğrudan yanıtlar isterler. Bu da arama amacını tatmin etmek demektir. Değer katmak için, arama amacı için optimize edilmiş içerik oluşturun.

Zengin biçimli snippet’ler, bahsettiğim tüm mikro amaçlı türlerin sinyalini verebilir. Örneğin, bir arama sorgusu için, özellikli bir madde imli liste görürseniz, Google’ın bu içerik biçimini kullanıcılara en iyi seçenek olarak gösterdiğini işaret eder.

Ticari amaçlı arama belirtileri

  • Google Alışveriş
  • Yerel Sonuçlar
  • Ürün karuseli
  • Marka Karuseli

Gezinme (navigational) amacının belirtileri

  • Google marka bilgi paneli
  • Google site bağlantıları
  • Google site araması

Bunların hepsi gezinme amaçlı sağlam işaretlerdir. Google, bu tür arama yapanların, hangi özel markaya gitmek istediğini hemen hemen biliyor, bu nedenle arama terimi ne kadar genel olursa olsun, sonuçlar yine de o markayı gösterme eğiliminde olacaktır.

Arama amacı için nasıl optimize edilir?

İlk adım, arama sorgusunu cevaplamaktır. Bu en bariz yoldur ve birçok içerik pazarlama görevi gibi, beyin fırtınası ve planlama gerektirir. Temel sorguyu en iyi ve en özlü şekilde yanıtlamak için, makale fikirlerinizin listesini e-tabloda bir araya getirip, planlanan içerik biçimleri üzerinde çalışılabilirsiniz.

Türkçe desteği yok ancak, İngilizce siteler için arama amacı optimizasyonu konusunda işinizi kolaylaştırabilecek bir araç da var, “TextOptimizer”. Bu araç, Google arama sonuçlarından arama amacı tabloları çıkarıyor, ilgili terim ve kavramların listesini oluşturuyor.

Arama motorlarından ziyaretçi çekmek gittikçe zorlaşıyor ve pazarlama konsepti olarak, “arama amacı” veya “arama niyeti” kavramları, daha fazla önem verilmesi gereken optimizasyon konuları haline geldi.

Bir Google aramasının amacı bizimle ne kadar alakalı? Sitemize daha anlamlı, yani bize daha yüksek dönüşüm potansiyeline sahip trafik çekmek için neler yapmalıyız? SEO gelişiyor ve yeni yöntemler ortaya çıkıyor. Web sitesinizin özellikle önem verdiğiniz anahtar kelimelerdeki sıralamanızı her fırsatta kontrol ediyor olmalısınız. İşe yaramayan SEO yöntemleri sizi rahatsız etmeye mi başladı ve gerçekten işe yarayan SEO ipuçları mı arıyorsunuz? Web sitenize daha fazla trafik çekebilecek ve kullanıcıların karar vermesini etkileyebilecek temel SEO önerilerim şöyle.

Google sıralamanız, içeriğiniz, resimleriniz, sayfa yükleme hızınız gibi birçok faktöre bağlıdır. Web sitelerimizi optimize etmek için Google’ın stratejisini iyi anlamamız gerekiyor. Çünkü Google, daha iyi kullanıcı deneyimi için algoritmalarını sürekli olarak değiştiriyor.

Temel prensip içeriği geliştirirken arama amacını akılda tutmaktır. Sitenizi hızlandırın, bu gerçekten çok önemli. Ücretsiz resimler kullanın veya kopyaladıysanız resmin altına gerekli krediyi verin. Bağlantılarınıza dikkat edin, diğer siteler de bağlantı vermeye çalışın. Performansınızı takip etmek için analitik araçlar kullanın.

İçeriği geliştirirken arama amacını unutmayın. Anahtar kelime araştırması yaptıktan sonra, içeriği hazırlarken arama amacına dikkat edin. Web siteniz farkında olmayabileceğimiz pek çok niyetle ziyaret edilebilir. Bu nedenle, bir anahtar kelime seçtiğinizde, kullanımı konusunda bilgili olmak önemlidir.

Arama amacı, kullanıcının web sitenize gelme amacının karşılanmasıdır.

10 yıl boyunca ziyaret ettiğiniz tüm web sitelerini, yaptığınız tüm işlemleri aklında tutan bir yazılım düşünün. Google belirli bir okuyucunun ne aradığını yüksek bir doğrulukla tahmin edebilir. Örneğin: kaç yıldır Chrome kullanıyorsunuz? 10 yıl mı? Google’ın herşey hakkında veri toplamak için binlerce aracı vardır, topladığı bu verileri algoritmalar aracılığıyla işler ve arama amacına dikkat eder.

SEO’daki en önemli faktörlerden biri web sitesinin daha hızlı yüklenmesini sağlamaktır. Google’a herhangi bir arama sorgusu yazarsanız, bunun yalnızca sonucu görüntülemediğini, aynı zamanda taradığı dosya sayısını ve gereken zaman sınırını da belirttiğini görürsünüz.

Google gibi bir arama motorunun verileri hızlı yüklemeye önem vermesi ne anlama gelir? Bu sürenin kontrol edebileceğimiz faktör olmadığını düşünebilirsiniz. Sitemizin internete yükleme şekli çeşitli faktörlere bağlıdır ve internet hızı bunlardan biridir. Dolayısıyla, sayfamız hızlı yüklenmiyorsa, optimize etmemiz gerekir.

Web sayfasının yüklenme hızını nasıl test ederiz? GTMetrix ve PageSpeed Insight gibi sitenizi test etmek için kullanabileceğiniz birçok araç vardır. SEO’ya aşina olan birinin zaten resimleri optimize etmiş olması gerekir, ancak site hala yavaş yükleniyor testlerde kötü puan alıyorsa bunun olası nedeni tüm verilerin ve görsellerin bir seferde yüklenmesidir.

Bunun yerine, resimler ve videolar kullanıcı sayfayı aşağı kaydırdıkça yüklenecek biçimde ayarlanırsa sayfanın hızı artacaktır. Bu özelliğe LazyLoad adı verilir. WordPress kullanıyorsanız basit bir eklenti ile bu sorunu çözebilirsiniz. WordPress JetPack eklentisinin Lazy Load özelliği bulunmaktadır.

Sayfanızın ideal olarak 2 saniye veya daha kısa sürede yüklenmesi gerekir. Daha daha uzun sürerse, kullanıcı geri düğmesine basabilir. LazyLoad yükleme özelliği ile ilk sayfa yükleme süresi, sistem kaynağı kullanımını, optimize edebilirsiniz. Hızlı bir web sitesi hemen çıkma oranınızı olumlu etkiler ve bu da sıralamaıza yansır.

Başkalarının web sitesinden resimler kullanmak veya teknik dilde “intihal” olarak da adlandırılan metnin kopyalanması Google’ın özellikle doğru bulmadığı bir şeydir. İşin aklaki boyutunun yanı sıra Google neden aynı resimleri kullanılara tekrar tekrar göstermek istesin?

Başka bir web sitesinden resim kulanmak zorunda kalırsanız mutlaka resmin altına sahibini belirtin. Resmin altına kredi vermezseniz bu intihal anlamına gelir. Google, intihal edilmiş içeriğe sahip siteleri sıralamaz.

Google’ın bize sunduğu sonuçlar temel olarak birbiriyle bağlantılı olan çeşitli faktörlere göre listelenmiştir. Backlinler siteye güvenilirlik katar. SEO için, hem dahili hem de harici / giden bağlantılara ihtiyacımız var. Her ikisi de Google’daki sıralamanızı yükseltebilir.

En üstte kalmak için trafiğinizi günlük olarak analiz etmeniz ve analitik araçlar kullanmanız gerekir. Google Analytics, sitenizi analiz etmenizi, arama amacını daha iyi tahmin etmenizi ve daha iyi performans için optimize etmenizi sağlayan ücretsiz bir Google aracıdır.

URL hatalarını düzeltmek için Google arama konsolunu kullanabilirsiniz. URL hataları belirli bir sayfaya özgü olan hataları ifade eder. Google’ın mobil test aracını kullanarak web sitenizi mobil cihazlar için optimize edebilirsiniz.

Aramanın nedeni ve sonucu bulmaktır. Arama motorunda bulunmak istenen şey bizimle ilgili değilse trafiğin bir değeri malesef olmaz. SEO konusunda gerçekçi olmak önemlidir. Bir Google aramasının amacını web sitemi ne kadar karşılıyor ise sıralamamız da genellikle o kadar iyi olur.