SEO’nun Geçmişi ve Geleceği
SEO

SEO’nun Geçmişi ve Geleceği

Arama Motoru Optimizasyonu terimi herkes tarafından kullanılmaya başlamadan önce çeşitli biçimlerde ifade ediliyordu.

1991 yılında ilk bilgisayarın internete bağlanmasının amacı da bulunur olmaktı ama arama motorlarında görünür olmak biraz daha farklı ele alınabilir. SEO kavramının ilk kez duyulduğu 1997 yılından bu yana arama motorlarında çok fazla şey değişti.

Arama Motoru Optimizasyonu terimi herkes tarafından kullanılmaya başlamadan önce çeşitli biçimlerde ifade ediliyordu.

  • Arama motoru yerleşimi
  • Arama motoru konumlandırma
  • Arama motoru sıralaması
  • Arama motoruna kayıt
  • Arama motoruna gönderme
  • Web sitesi tanıtımı

Arama motorları, bilgi bulma, araştırma yapma, ürün ve hizmet satın alma, oyun, eğlence ve başkalarıyla bağlantı kurma şeklimizi değiştirdi. Web sitesi, blog, sosyal ağ veya uygulama gibi hemen her çevrimiçi varlığa geçiş için köprü görevi gören arama motorları günlük yaşam için de neredeyse kılavuz haline gelmiştir.

Hayatımızın önemli bir parçası haline gelen bu teknolojinin köklerini anlamak gelecekte işlerin nasıl yürüyeceği hakkında fikir edinmemizi sağlayabilir.

Eski Arama Motorları

90’ların sonunda arama motorları arasında rekabet daha fazlaydı. AltaVista, Excite, Infoseek, Lycos, ve Yahoo gibi arama motorları hem insan destekli dizinler hem de tarayıcı tabanlı listeler barındırıyorlardı. .

Başlangıçta, herhangi bir web sitesi için SEO yapmanın tek yolu sayfa içi aktivitelerdi. Alakalı içerik, yeteri kadar metin, HTML etiketleri, dahili ve harici bağlantılara sahip olmak o zamanlarda da temel SEO unsurlarıydı.

O zamanlar sıralamayı etkileyen en önemli faktör anahtar kelimeyi en fazla sayıda içerikte kullanabilmekti. 50 kez anahtar kelime kullanan bir sayfayı geçmek istiyorsanız, o anahtar kelimeyi web sitenizde 100 kez kullanmanız yeterliydi. Günümüzde bu tür uygulamalara spam deniyor.

Türkiye’den bakınca, 2000’li yıllarda SEO diye bir kavram kulağımıza gelmiyordu. Google’da veya o zamanlar daha çok bilinen Yahoo, AltaVista gibi arama motorlarında önde çıkmak, en azından benim çevremde pek talep gören bir konu değildi. İnternet ortamı biraz karmaşıktı.

Bu karmaşaya bazı web sitelerini gezerken kendi kendine açılan, kapatmaya yetişemediğimiz spam yönlendirmeler gibi çeşitli uygulamalar neden oluyordu. Bir web sitesine girdiği için bilgisayarı çöken insanlar vardı. Hem de hiç birşeye tıklamadığı halde.

Google’da üst sıralarda çıkmak için, birkaç ileri seviye yazılım dilini iyi derecede bilmek gerekiyormuş gibi piyasada belli belirsiz bir inanç hakimdi.

O zamanlar bazılarına göre SEO yapabilmek için hacker olmak gerekiyordu ve kısmen de doğruydu.

Google’ın Gelişimi

Yıllar geçtikçe Google’ın adı daha fazla duyulmaya başladı. Aslında bana göre Google’n başarısı bakımdan, kullacıları sinir eden web sitelerini elimine etmedeki yeteneğinde yatıyor.

Google en fazla ziyaret edilen arama motoru olduğunda (2005), internetteki bilgi her zamankinden daha güvenli ve kolay bulunur bir hale gelmişti. Yine de SEO halen bazı manüplatif yöntemlere açıktı. Öyle ki, dönen sonuçların alakasızlığı nedeniyle ilk üç sıraya tıklamamak gibi bir alışkanlık edinmiştim.

O yıllarda SEO için iki önemli uygulama vardı. Bolca anahtar kelime ile oluşturulmuş sayfalar ve o anahtar kelimeye verilmiş çapa metin bağlantılarının bulunduğu backlinkler ile Google’da bile sıralama almak mümkündü.

Google’ın semantik algoritmasının temeli olan Google Translate’in yapay zeka ve makine öğrenmesi sayesinde gelişmesiyle herşey değişmeye başladı. Daha alakalı sonuçlara paralel olarak internetten ticaret yapma eğilimi ivme kazandı ve katlanarak büyüdü.

2012 yılından sonra Hummingbird ve Penguen gibi algoritmalar arama sonuçlarına hükmetmeye başladı. Manüplatif yöntemlerin yok olmaya başladığı o günlerden itibaren SEO kavramı popülerleşmeye ve daha fazla duyulmaya başlandı.

Google’ın gelişimi sayesinde spammerlar ile uğraşmak zorunda kalmadan bir web sitesini arama sonuçlarında daha iyi sıralanabileceğine inanmam ve SEO’yu daha yakından ele almaya başlamam bu yıllara dayanıyor. İyi bir içerik yayınlayıp hiç backlink almadan birkaç gün içinde ilk sayfada görünmek onca yıldan sonra harika bir duyguydu ve 2017 yılının sonlarına doğru kendimi SEO Uzmanı olarak tanıtmaya başladım.Diğer SEO Makaleleri

Kişisel Sonuçlar

Google ve diğer arama motorları, arama sonuçlarını kişiselleştirmek için arama geçmişi ve ilgi alanları gibi son kullanıcı verilerini daha fazla kullanmaya başladı. arama sonuçları arayan kişiye göre değişiyordu.

Şu an arama motorları, kişisel cihazlarımızdan topladığı verilerle arama niyeti ve tarama geçmişi gibi kullanıcı taraflı birçok parametreyi de kullanarak çok yönlü çalışıyor ve her zamankinden daha isabetli sonuçlar döndürüyor.

Senin Paran, Senin Hayatın

Temel olarak Google’ın çalışma prensibi arama sorgularını güvenilir bilgilerle eşleştirme üzerine kurulu.

Google algoritmalarının ilk işi güven aramaktır. Kime ne kadar ve hangi konuda güveneceğini belirler. Diğer herşey bunun üzerine inşa edilir. Bu bilgi-güven piramiti artık çok gelişmiş durumda. Örneğin bir üniversitenin ya da devlet kurumunun yayımladığı bilginin otoritesi yüksektir ancak internetteki bilgi çeşitliliğini devasallığı göz önüne alındığında farklı güven unsurları, farklı algoritmalar devreye girer.

Bu algoritmaların işleyişinde, ifade edilen anlamlarının ötesinde demokratik bir anlayış yatar. Google güven unsurunu bir ölçüde kullanıcının niyetine ve etkileşimine göre yapılandırdı. Bu anlayış, kullanıcılar bir siteyi seviyorsa o site iyidir anlayışıdır. Yani Google hangi bilginin daha doğru olduğu konusunda ısrar etmez.

Gelecekte Google

Hem Google hem, içerik yönetim sistemleri, hem de kullanıcıların gelişmesiyle web sitelerinin, en azından teknik olarak optimize edilmesi sorun olmaktan çıkabilir.

Anahtar kelimelerin işlenme biçimi, Google’ın içeriği analiz etme yeteneğinin gelişimine bağlı olarak değişmektedir.

Google tarama teknolojilerini geliştirerek teknik SEO’ya ihtiyacı ortadan kaldırırsa ve içeriği daha iyi anlayabilecek semantik algoritmalar geliştirirse anahtar kelime yerleştirme gibi uygulamaların sonuna gelinmiş olunur.

Web siteleri, sanal bir platform aracılığı ile veri alışverişi yapmamızı sağlayan bir tür iletişim aracıdır. Şu anda, arama motorunda bilgi arayan kişi ile bilgiyi yayınlayan arasındaki iletişimin kalitesini artırmaya yönelik uygulamalara ve tüm bunları arama motoruna ispat etmek işine SEO deniyor.

İçeriğin kalitesi, kullanıcı ile web sitesi arasındaki iletişimin niteliği arama motoru tarafından yüksek seviyede ölçülebilir ve web teknolojileri ile taramayı güçleştiren sorunlar çözülebilirse geriye iki şey kalıyor, bilginin kalitesi ve sunum, yani reklam! SEO bilginin kalitesini artırabilir mi?

Sonuç

Yakın gelecekte SEO’nun var olmaya devam edeceği çok açık. SEO toplulukları her geçen gün daha da güçleniyor. Yine de artık SEO, deneme yanılma yaklaşımı ya da başkalarını takip etmenin ötesine geçmeyi gerektiriyor ve giderek daha bilimsel hale geliyor. Web sitenizin arama motoru performansını artıracak profesyonel SEO uzmanlarına hala sahipsiniz.


Share Tweet Send
0 Yorumlar
Yükleniyor...
SEO Uzmanı & Dijital Pazarlama aboneliğiniz tamamlandı.
Great! Next, complete checkout for full access to SEO Uzmanı & Dijital Pazarlama
Tekrar hoşgediniz! Başarılı bir şekilde giriş yaptınız.
Tebrikler! Hesabınız aktif edildi, tüm içeriğe erişebilirsiniz.