Nofollow link nedir, ne zaman ve nasıl kullanılır?

Nofollow bağlantı özniteliğini ne zaman kullanmalısınız? Nofollow bağlantı özelliği, bir bağlantı doğal olarak gerçekleşmediğinde veya gerçek bir ilgi yoluyla kazanılmadığında kullanılmalıdır.

Nofollow link nedir, ne zaman ve nasıl kullanılır?

Nofollow, botların dünyasında ve SEO için kullanılan, spam içerikli bağlantılarla başa çıkmak üzere 2005 yılında Google tarafından sunulan bir bağlantı özniteliğidir. Google şu anda nofollow bağlantı özelliğini bir yönerge değil, bir ipucu olarak görmektedir.

Doğal olmayan bağlantıların kökenlerini daha iyi ayırt etmek için Google kısa süre önce nofollow bağlantı özelliğini tamamlayan diğer iki nitelik değerini daha tanıttı:

Rel=”sponsored” ve Rel=”ugc”

rel=”sponsored” ücretli ve sponsorlu bağlantılar için kullanılır
rel=”ugc” forumlarda, yorumlarda ve mesaj panolarında kullanıcı tarafından oluşturulan içerik bağlantılarını işaretlemek için kullanılır.

Genel olarak nofollow bağlantı özelliği, doğal olmayan bağlantılar için ve web sitesi sahibi bağlantının hedef URL’si ile içeriğini ilişkilendirmek istemediğinde kullanılmalıdır.

Nofollow bağlantı özelliği nedir?

Nofollow bağlantı, özniteliğinde “nofollow” değerine sahip bağlantıları belirtir. Bir HTML etiketi olan “rel” özelliği bağlantı verilen sayfa ile ilişki hakkında bağlam sağlamak için kullanılır.

“rel” Link özelliğinin nofollow değeri, arama motorlarına bu bağlantıları izlememeleri gerektiğini ve bu nedenle bağlantı hedefine herhangi bir bağlantı yetkisi iletme gerekmediğini belirtmek için kullanılır. Ancak özellikle Google bunu görmezden gelmeyi ve bağlantıyı izlemeyi veya bağlantı yetkisini devretmeyi seçebilir.

Neden nofollow bağlantı özelliğine ihtiyaç var?

Nofollow bağlantı özniteliği kavramı, Google’ın blog yorumları, mesaj panoları ve forumlar aracılığıyla aşırı fazla spam içerikli bağlantı akışıyla uğraşmak zorunda kalması nedeniyle ortaya çıkmıştır.

Bu spam bağlantılar, düşük kaliteli web sitelerinin çok daha yüksek kaliteli web sitelerinden daha üst sırada yer almasını sağlayabildiğinden, Google kötü bağlantıları filtrelemek ve denemek için nofollow bağlantı özelliğini çıkarmıştır. Nofollow bağlantı özelliği aracılığıyla Google, bir linkin bağlamını öğrenir ve bunu sıralamayı daha adil hale getirmek için kullanır.

Nofollow bağlantı özniteliğini ne zaman kullanmalısınız?

Nofollow bağlantı özelliği, bir bağlantı doğal olarak gerçekleşmediğinde veya gerçek bir ilgi yoluyla kazanılmadığında kullanılmalıdır.

Genel olarak, nofollow bağlantı özniteliğini örneğin şunlar için kullanmalısınız:

Bağlamanız gereken, ancak bağlantı hedefiyle ilişkilendirilmek istemediğiniz durumlar

  • widget’lar
  • Sertifika rozetleri
  • Basın yayınları
  • Footer bağlantılar

Çoğu nofollow bağlantı hala sıralamalarınıza fayda sağlayabilir, ancak Google potansiyel olarak nofollow bağlantı özelliğini yok saymayı ve bağlantıları sıralama amacıyla kullanmayı seçebilir.

Diğer bağlantı öznitelikleri: “ugc” ve “sponsored”

Nofollow değişikliğinin yanı sıra, arama motoru, bir bağlantının belirli kullanımını işaretlemek için iki yeni özellik değeri geliştirmiştir. Bunlar rel=”sponsored” ve rel=”ugc”öznitelikleridir.

Google, bu yeni özellik değerlerinin, bazı durumlarda nofollow bağlantı özelliğinin kullanımının yerini almasını ve dolayısıyla bağlantıların gerçek kökenini ifade etmesini ister. Şu anda arama motoru, “sponsored” değerine sahip bağlantıları tüm reklam türleri veya ücretli yerleşim için kullanılmasını, yorum, forum gönderileri gibi kullanıcı tarafından oluşturulan içerikbağlantıları için ise “ugc” özniteliğinin kullanılmasını önermektedir.

Nofollow bağlantı özelliği “sponsored” ve “ugc” yerine kullanılarbilir, ancak yönergelerinde bahsettiği üzere göre Google “nofollow” yerine bu iki yeni türü tercih eder.

Google, nofollow özniteliğini, artık sponsorlu veya kullanıcı tarafından oluşturulmayan, ancak yine de bağlantılı web sitesiyle ilişkilendirilmek istemediğiniz bağlantılar için kullanmanızı önerir. Ücretli bağlantılar için hem “sponsoed” hem de “nofollow” kullanabilirsiniz. Değerleri ayırmak için boşluk veya virgül kullanılabilir.

Sayfanızda düşük kaliteli, yönergeleri ihlal eden türde veya ihlal eden sitelere verilmiş bağlantıların bulunması, Google’ın “doğal olmayan bağlantılar cezası” olarak adlandırdığı bir yaptırıma neden olabilir. Bu ceza, arama motoru “web sitenizde doğal olmayan veya alakasız bir bağlantı modeli” bulduğunda gerçekleşir.

Doğal olmayan bağlantı cezalarını önlemek için:

  • Düşük kaliteli web sitelerine bağlantı vermekten kaçının
  • Varsayılan olarak kullanıcı tarafından oluşturulan tüm içeriklerde “nofollow” veya “ugc” kullanın
  • Yorumlardaki bağlantılara dikkat edin.

Nofollow bağlantı özelliğinin diğer kullanımları

Nofollow bağlantı özniteliği çoğunlukla giden bağlantılar için kullanılsa da, site içi link yapınızda da size yardımcı olabileceği durumlar vardır.

Örneğin, nofollow link özelliği arama motorlarının filtrelenmiş ürün sayfalarına giden bağlantıları izlemesini engelleyebilir. Filtre kullanımı ve özellikle alt kategorilerde gezinme, yinelenen içeriğe sahip sayfalar oluşturabilir. Filtre parametrelerinde kullanılan bağlantılara nofollow kullanmak, bu URL’lerin gereksiz şekilde taranmasını önler.

Ek olarak, farklı bir web sitesinden bu filtrelenmiş sayfalara bağlantı verilirse, arama motorları bu bağlantıları izleyebilir ve filtrelenmiş ürün sayfalarını tarayabilir. Bu durumda, robots.txt dosyasından engelleme yönergelerini kullanmak en iyisidir.

Link Sculping tekniğine göre; nofollow link özniteliğinin eklenmesi, bağlantı verilen sayfalara giden yetkinin dağıtılmasına neden olmaz ve bağlantılı sayfalar daha fazla link otoritesi alır.

Örneğin, bir sayfada 4 bağlantınız varsa ve normalde her bağlantı, bağlantı yetkisinin 1/4’ini aktarır. Bağlantılardan 2 tanesine nofollow değerini eklerseniz, nofollow olmayan diğer 2 bağlantının her biri, sayfa otoritesinin 1 / 2’sini yerine bağlantı otoritesinin 1/2’sini alır. Bu uygulamaya “Link sculpting” denir.

Ancak, bu yaklaşım uzun süredir çalışmamaktadır. Google, nofollow olmadan verilen link üzerinden aktarılacak otoriteyi kaybolmuş sayabilir. Bu durum bağlantı yetkisinin 1/2’sinin yok olmasına neden olur. Başka bir deyişle, link sculpting faydalı olmaktan daha çok zararlıdır.

Nofollow linkler ve SEO performansı

Nofollow bağlantı özelliği, backlink spam’leriyle savaşmak için tasarlandı ve Google şu anda bu özelliği bir yönerge yerine bir ipucu olarak kullanıyor. Peki, nofollow bağlantıları SEO performansınıza fayda sağlıyor mu?

Evet SEO için direkt veya dolaylı fayda sağlamakta. Google’ın nofollow bağlantı özniteliğini göz ardı ettiği durumlarda, bağlantı SEO performansınıza fayda sağlar. Otoriteyi bir kenara bırakırsak, güçlü alan adlarından gelen nofollow bağlantılar güven işareti olarak sayılabilir.

Dofollow ve nofollow linkler

İnsanlar backlink’ler hakkında konuşurken ve nofollow olmayan linkleri belirtmek istediklerinde, genellikle “dofollow” terimini kullanırlar. Ancak, “dofollow link” diye bir şey yoktur. “DoFollow” bir bağlantı özelliği ya da “rel” özniteliği değildir.

Nofollow özelliğinin SEO üzerindeki etkisi hem web sitenizde hem de diğer sitelerden gelen bağlantılar için dikkate alınması gereken önemli bir faktör olmaya devam etmektedir. Nofollow linkler tamamen etkisiz değildir, belirli bir otorite seviyesini korurlar ve trafiği etkileyebilirler.

Güven oluşturma ve Ölçme başlıklı yazıda backlink konusu detaylı ele alınmıştı.

Aynı web sitesinden birden fazla link almak gayet doğaldır, site güvenilirliğini ve trafiğini artırabilir.  Bu yazıda bahsedeceğimiz aynı siteden birden fazla link almak farklı bir yaklaşım gerektiren Footer Linklerle ilgili değildir.  Bir web sitesinin genel otorite puanına ek olarak her bir sayfası eskiden PageRank olarak adlandırılan bir yetki puanına sahiptir. Bununla birlikte sitenin genel otoritesi de her bir sayfayı besler.

PageRank ya da MOZ’un Alan Adı Otoritesi benzeri bir sistem şu anda da Google sıralama algoritmasının temelini oluşturur.  PageRank bir sayfadan diğerine iletilir ve aynı web sitesinde farklı sayfalardan link almak her birinin değerini artırabilir. PageRank artık Google tarafından kullanılmayan bir kavram olsa da, benzer şekilde çalışan, sayfa URL’leriyle belirli bir otorite puanını ilişkilendirdiğini düşünmemizi sağlayan analizler mevcuttur.  

Organik trafik ile yönlendiren alanadı sayısı arasındaki ilişki alan adı düzeyinde değil, sayfa düzeyindedir. Bu önemlidir, çünkü organik trafiği artırmak için Google’da sıralamak istediğiniz sayfalara link oluşturmanız gerektiğini gösterir.  Google’da sırlamasını artırmak istediğimiz yeni sayfalara geri bağlantı alamıyorsak, daha önce başka sayfalara aldığımız linklerden faydalanmalarını sağlamak için dahili bağlantılar oluşturarak yetkiyi dağıtabiliriz.  

Yüksek trafik alan sayfalardaki linkler, web sitenize yönlendirme (referral) trafiği çekebilir. Yönlendirme trafiği dönüşümleri olumlu etkileyebilir ki bu da iyi bir SEO çalışması demek.  Yüksek trafikli bir sayfadan link alma fırsatı varsa, o web sitesinden zaten bir bağlantınızın olması önemli değildir. Sadece yönlendirme trafiği için bile olsa tekrar bağlantı almak tavsiye edilir.  

Google Analytics ile yönlendirme trafiğinizi inceleyerek hangi web sitesinden daha fazla trafik aldığınızı görebilir ve backlink profilinizle karşılaştırarak en değerli linkleri keşfedebilirsiniz.

Nofollow bağlantı özniteliği, ilişkilendirilmek istemediğiniz web sitelerine yapılan tüm bağlantılar için kullanılmalıdır. “Sponsored” bağlantılar sponsorlu veya ücretli bağlantıları belirtirken “ugc” niteliği forumlarda, yorumlarda ve kullanıcı tarafından oluşturulan herhangi bir içerikteki bağlantılarda kullanılmalıdır. Nofollow içermeyen bağlantılar yalnızca gerçek bir alakanın sonucu olmalıdır.


Share Tweet Send
0 Yorumlar
Yükleniyor...
You've successfully subscribed to SEO & Dijital Pazarlama Blogu
Great! Next, complete checkout for full access to SEO & Dijital Pazarlama Blogu
Welcome back! You've successfully signed in
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.