SEO'da Arama Amacı Optimizasyonu

Arama motoru kullanıcısının arama niyeti ya da anahtar kelime amacı, insanların belirli bir aramayı yapmasının nedenidir. SEO uzmanlığında arama niyeti optimizasyonu, kullanıcıların neyi nasıl aradıklarını ve beklentilerini bilmek için yapılan araştırmalara göre içeriğin optimize edilmesidir.

Arama Motoru Kullanıcısının Arama Niyeti

Arama niyetini değerlendiren arama motoru, bir anahtar kelimenin türüne göre sonuçlar getirirken, o anahtar kelimenin genel olarak aranma sebebini kullanıcıların arama geçmişine, konumuna, ait olduğu demografiye ve daha birçok parametreye göre algoritmik olarak değerlendirir ve daha sonraki arama sonuçları için referans haline getirerek daha geniş ölçekte bir anlamsal nöron ağı kurar (öğrenir).

“Nöral ağlar – Sinir ağları, özellik çaprazlamalarının daha karmaşık bir sürümüdür. Özünde, sinir ağları sizin için uygun özellik kesişmelerini öğrenir.”

SEO uzmanlığında arama niyeti kavramına eğilmenin önemi her geçen gün artmakta. Bir örnekle arama amacını açıklayalım:

Bir kullanıcı aradığı şeyin nasıl ifade edildiğini ilk aramasında tam olarak bilmeyebilir. Bu nedenle en basit anahtar kelime ile başlayacaktır. Örneğin: Geri bağlantılar konusunda bilgi sahibi olmaya çalışan birinin, belirli bir dönem boyunca arama çubuğuna yazması muhtemel sıralamayı tahmin etmeye çalışalım.

  1. Sorgu: “backlink”
  2. Sorgu: “backlink nedir?”
  3. Sorgu: “NoFollow backlink nedir?”
  4. Sorgu: “DoFollow Backlink nedir?”
  5. Sorgu: “Backlink al”
  6. Sorgu: “Backlink nasıl alınır?”
  7. Sorgu: “Ücretsiz backlink siteleri”
  8. Sorgu: “Domain Otoritesi nedir?”
  9. Sorgu: “Edu backlink ne kadar değerli?”
  10. Sorgu: “Kaliteli backlink kaynakları”

Görüldüğü gibi kullanıcı bilgi sahibi oldukça “arama amacı” nispeten değişiyor ve daha spesifik sorgular yapıyor. İlk başta sadece ne olduğunu anlamaya çalıştığı şey hakkında bilgi sahibi oldukça daha derine inmeye başlıyor. Bu örnek satın alma türündeki anahtar kelimeler için de geçerlidir. Kullanıcı araştırdıkça arama amacı gelişir ve muhtemelen son sorgu satın alma için yapılacaktır, yani en değerlisidir. SEO uzmanının üzerinde çalışarak optimize ettiği arama niyeti budur.

Arama motorlarından ziyaretçi çekmek gittikçe zorlaşıyor ve pazarlama konsepti olarak, “arama amacı” veya “arama niyeti” kavramları, giderek daha fazla önem verilmesi gereken SEO uzmanı görevleri haline gelmekte.

Arama niyeti kavramı, içerik pazarlaması bağlamında nerede duruyor?

Arama niyeti kavramı SEO uzmanlığında kesinlikle hesaba katılması gereken bir optimizasyondur. Mesele şu ki, mobil ve sesli aramalarda kullanıcıların dikkat süresi kısadır, çünkü insanlar çoğu zaman, hareket halindeyken arama yaparlar ve karar verirler.

İçerik okuyucuların sorularını ne kadar hızlı yanıtlar ve gereksinimlerini karşılarsa, sayfayı terk edip, rakiplerin sitelerine gitme ihtimalleri o kadar azalır. Arama niyeti optimizasyonu, hedef kitlenin ihtiyaçlarına en iyi cevabı tam olarak vermekle ilgilidir. Başka bir deyişle, müşterilerin acil ihtiyaçlarını karşılama ve dolayısıyla kalplerini kazanma çabalarıdır.

Temel arama amaçları nelerdir?

Arama amacı, kullanıcının neden web araması yaptığını yansıtır. Basitleştirilmiş bir seviyede, üç ana arama amacı vardır:

  • Alışveriş (commercial veya yüksek niyet) Arama yapan kişi harekete geçmeye hazırdır (satın al, katıl vb.)
  • Bilgi Arayışı (informational) Arama yapan kişi belirli bir bilgiyi arar.
  • Gezinti (navigational). Bu kullanıcılar, hangi siteye veya markaya gitmek istediklerini bilirler.

Daha spesifik olarak, özellikle içerik planlamasında, birçok türde mikro-içerikli aramayı da hesaba katmak gerekebilir. Örneğin, bazı durumlarda, arama yapan biri, açık bir liste (adımlar, kontrol-araç, karşılaştırma listesi vb.) bulmayı bekler. “En iyi telefonlar” veya “nasıl yapılır” ya da “iPhone X vs Samsung X” tipi sorgular girebilir. Bu türden arama yapan kişiler, metin okumak yerine, hızlıca kontrol edebilecekleri bir karşılaştırma veya liste ararlar.

Diğer bazı durumlarda, arama yapan kullanıcılar, net bir rakam aramaktadır. Örneğin, “kaç paraya mal olur?”. Ürününüz karmaşık bir fiyatlandırma yapısına sahip ise kullanıcıların tahminde bulunmasını sağlamak gerekir; çünkü bu tür aramalar, genellikle acil ihtiyaç duyulan şeyler için yapılır.

Google, kullanıcılarına, her zaman daha iyi sonuçları, olabildiğince hızlı göstermeye çalışır ve bu nedenle, her bir arama sorgusunu, içeriği ve olası niyeti de dahil olmak üzere daha derin bir düzeyde anlamak için, arama amacını optimize etmek, arama görünürlüğünün anahtarı haline gelmiştir.

SEO uzmanı arama niyeti nasıl belirler?

SEO uzmanı hedef sorgunun arama amacını tanımlamaya çalışırken, kendisine yardımcı olabilecek bilgileri hemen ulaşamaz. Bu nedenle, yaptığı ilk şey, sağduyusuna kulak vermektir. Hedeflediği müşteri ya da ziyaretçi kitlesinin, arama kutusuna belirli kelimeleri yazarak ne elde etmek istediğini hayal etmeye çalışır.

Bu alıştırma biçimi, ziyaretçilerinizle daha kişisel bir düzeyde ilişki kurmaya yardımcı olur, çünkü her bir anahtar kelimenin arkasında bir insan ve dolayısı ile bir duygu olduğunu bize hatırlatır. Ek olarak Google arama özelliğini kullanılır. Google, arama amacını daha iyi bilmekle kalmayıp, SEO uzmanlarına birçok ipucu verir.

Google arama sonuçları artık çeşitli formatlarda, görsel ve hatta etkileşimli sunulmakta. Google, her sorgu için benzersiz bir arama özelliği seçimi gösterir ve bu da kullanıcıların sonuçlar ve içerikleriyle ilgili daha iyi tahmin yürütmelerine yardımcı olur.

Bilgi arama amacının sinyalleri

  • Resim veya Video Sonuçları
  • Kullanıcılar şunu da aradı
  • Zengin Biçimli Sonuçlar (Rich Snippets)

Bilgi amaçlı sorgular genellikle aşağıdaki kelimeleri içerir.

  • Nasıl yapabilirim
  • Nedir
  • Nasıl
  • Faydaları nelerdir
  • Nasıl yapılır
  • Yolları
  • Kılavuzu
  • Eğitimi

Bilgi verme amaçlı oluşturulmuş içerikler ise genellikle aşağıdakilerdir.

  • ipuçları, listelerden oluşan blog yazıları
  • nasıl yapılır videoları
  • İnfografikler
  • adım adım kılavuzlar
  • kontrol listeleri
  • pdf kaynaklar

SEO uzmanının ana hedefi, sorguyla ilgili yararlı bilgiler sağlayan yüksek kaliteli içerik oluşturmak olmalıdır. Kullanıcılar uygulamalı bilgi ve doğrudan yanıtlar isterler. Bu da arama amacını tatmin etmek demektir. Değer katmak için, arama amacı için optimize edilmiş içerik oluşturun.

Zengin biçimli snippet’ler, yukarıda bahsedilen tüm mikro amaçlı türlerin sinyalini verebilir. Örneğin, bir arama sorgusu için, özellikli bir madde imli listeniyorsa, Google’ın bu içerik biçimini kullanıcılara en iyi seçenek olarak gösterdiğini işaret eder.

Ticari amaçlı arama belirtileri

  • Google Alışveriş
  • Yerel Sonuçlar
  • Ürün karuseli
  • Marka Karuseli

Gezinme (navigational) amacının belirtileri

  • Google marka bilgi paneli
  • Google site bağlantıları
  • Google site araması

Bunların hepsi gezinme amaçlı sağlam işaretlerdir. Google, bu tür arama yapanların, hangi özel markaya gitmek istediğini hemen hemen biliyor, bu nedenle arama terimi ne kadar genel olursa olsun, sonuçlar yine de o markayı gösterme eğiliminde olacaktır.

SEO Uzmanı içeriği arama amacı için nasıl optimize eder?

İlk adım, arama sorgusunu cevaplamaktır. Bu en bariz yoldur ve birçok içerik pazarlama görevi gibi, beyin fırtınası ve planlama gerektirir. Temel sorguyu en iyi ve en özlü şekilde yanıtlamak için, makale fikirlerinin listesini e-tabloda bir araya getirip, planlanan içerik biçimleri üzerinde çalışır.

İngilizce siteler için arama amacı optimizasyonu konusunda SEO uzmanlarının işini kolaylaştırabilecek bir araç da var, “TextOptimizer”. Bu araç, Google arama sonuçlarından arama amacı tabloları çıkarıyor, ilgili terim ve kavramların listesini oluşturuyor.

Yılmaz Saraç
Photohraphy, Videography, SEO, Web Design. Social Media Management. Bursa'da görsel çözümler sağlar. Diital Medya Tasarım, Bütünsel SEO, Baştan Sona Web Tasarım.
Nilüfer, Bursa
1995-2021 Yılmaz Saraç®