Arama motorlarından ziyaretçi çekmek gittikçe zorlaşıyor ve pazarlama konsepti olarak, “arama amacı” veya “arama niyeti” kavramları, daha fazla önem verilmesi gereken optimizasyon konuları haline geldi.

Arama niyeti kavramı, içerik pazarlaması bağlamında nerede duruyor, ne kadar önemli?

Arama niyeti kavramı kesinlikle hesaba katılması gereken bir optimizasyondur. Mesele şu ki, mobil ve sesli aramalarda kullanıcıların dikkat süresi kısadır, çünkü insanlar çoğu zaman, hareket halindeyken arama yaparlar ve karar verirler. İçeriğiniz okuyucuların sorularını ne kadar hızlı yanıtlar ve gereksinimlerini karşılarsa, sayfanızı terkedip, rakiplerinizin sitelerine gitme ihtimalleri o kadar azalır. Arama niyeti optimizasyonu, hedef kitlenizin ihtiyaçlarına en iyi cevabı tam olarak vermekle ilgilidir. Başka bir deyişle, müşterilerinizin acil ihtiyaçlarını karşılama ve dolayısıyla kalplerini kazanma çabalarıdır.

Arama amacı nedir?

Arama amacı, kullanıcının neden web araması yaptığını yansıtır. Basit ve basitleştirilmiş bir seviyede, üç ana arama amacı vardır:

  • Alışveriş (commercial veya yüksek niyet) Arama yapan kişi harekete geçmeye hazırdır (satın al, katıl vb.)
  • Bilgi Arayışı (informational) Arama yapan kişi belirli bir bilgiyi arar.
  • Gezinti (navigational). Bu kullanıcılar, hangi siteye veya markaya gitmek istediklerini bilirler.

Daha spesifik olarak, özellikle içerik planlaması söz konusu olduğunda, birçok türde mikro-içerikli aramayıda hesaba katmak gerekebilir. Örneğin, bazı durumlarda, arama yapan biri, açık bir liste (adımlar, kontrol-araç, karşılaştırma listesi vb.) bulmayı bekler. “En iyi telefonlar” veya “nasıl yapılır” ya da “SemRush ve Ahrefs” tipi sorgular girebilir. Bu türden arama yapan kişiler, metin okumak yerine, hızlıca kontrol edebilecekleri bir karşılaştırma veya liste ararlar.

Diğer bazı durumlarda, arama yapan kullanıcılar, net bir rakam aramaktadır. Örneğin, “kaç paraya mal olur?”. Ürününüz karmaşık bir fiyatlandırma yapısına sahip olsa bile, kullanıcıların tahminde bulunmasını sağlamak gerekir, çünkü bu tür aramalar, genellikle acil ihtiyaç duyulan şeyler için yapılır.

Google, kullanıcılarına, her zaman daha iyi sonuçları, olabildiğince hızlı göstermeye çalışır ve nedenle, her bir arama sorgusunu, daha derin bir düzeyde (içeriği ve olası niyeti de dahil olmak üzere) anlamak için, arama amacını optimize etmek, arama görünürlüğünün anahtarı haline gelmiştir.

Arama amacı nasıl belirlenir?

Hedef sorgunuzun arama amacını tanımlamaya çalışırken, size yardımcı olabilecek bilgiler yüzeyde olmayabilir, bulamayabilirsiniz. Bu nedenle, yapılması gereken ilk şey, sağduyunuza kulak vermektir. Hedeflediğiniz müşteri ya da ziyaretçi kitlesinin, arama kutusuna belirli kelimeleri yazarak ne elde etmek istediğini hayal etmeye çalışın.

Bu alıştırma biçimi, ziyaretçilerinizle daha kişisel bir düzeyde ilişki kurmanıza yardımcı olur, çünkü her bir anahtar kelimenin arkasında bir insan ve dolayısı ile bir duygu olduğunu bize hatırlatır. Ek olarak Google arama özelliğini kullanabilirsiniz. Google, arama amacını daha iyi bilmekle kalmayıp, bizlere birçok ipucu verir.

Google arama sonuçları artık çeşitli formatlarda, görsel ve hatta etkileşimli sunulmakta. Google, her sorgu için benzersiz bir arama özelliği seçimi gösterir ve bu da kullanıcıların sonuçlar ve içerikleriyle ilgili daha iyi tahmin yürütmelerine yardımcı olur.

Bilgi arama amacının sinyalleri

  • Resim veya Video Sonuçları
  • Kullanıcılar şunu da aradı
  • Zengin Biçimli Sonuçlar (Rich Snippets)
arama niyeti zengin sonuclar - Arama Amacı Optimizasyonu

Zengin biçimli snippet’ler, bahsettiğim tüm mikro amaçlı türlerin sinyalini verebilir. Örneğin, bir arama sorgusu için, özellikli bir madde imli liste görürseniz, Google’ın bu içerik biçimini, kullanıcılara en iyi seçenek olarak gösterdiğini işaret eder.

richsnippets liste - Arama Amacı Optimizasyonu

Ticari amaçlı arama belirtileri

2019 04 25 20 14 10 - Arama Amacı Optimizasyonu
2019 04 25 20 15 23 - Arama Amacı Optimizasyonu

Gezinme (navigational) amacının belirtileri

2019 04 25 20 20 21 - Arama Amacı Optimizasyonu

Bunların hepsi gezinme amaçlı sağlam işaretlerdir. Google, bu tür arama yapanların, hangi özel markaya gitmek istediğini hemen hemen biliyor, bu nedenle arama terimi ne kadar genel olursa olsun, sonuçlar yine de o markayı gösterme eğiliminde olacaktır.

2019 04 25 20 19 17 - Arama Amacı Optimizasyonu

Arama amacı için nasıl optimize edilir?

İlk adım, arama sorgusunu cevaplamaktır. Bu en bariz yoldur ve birçok içerik pazarlama görevi gibi, beyin fırtınası ve planlama gerektirir. Temel sorguyu en iyi ve en özlü şekilde yanıtlamak için, makale fikirlerinizin listesini e-tabloda bir araya getirip, planlanan içerik biçimleri üzerinde çalışılabilirsiniz.

Türkçe desteği yok ancak, İngilizce siteler için arama amacı optimizasyonu konusunda işinizi kolaylaştırabilecek bir araç da var, TextOptimizer. Bu araç, Google arama sonuçlarından arama amacı tabloları çıkarıyor, ilgili terim ve kavramların listesini oluşturuyor.